Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 19 april 2012

Ingen ska få bestämma vad jag får och inte får göra!

Idag kan man läsa att EU vill förbjuda smaktillsatser i snus, vilket kan innebära att 1 miljon svenskar tvingas sluta snusa.

Jag lyssnade när de diskuterade detta på radion imorse och någon menade att man kanske kunde se det något positivt; att man inte längre riskerade sin hälsa (i alla fall inte i just detta avseende). Ett motargument som genast dök upp var;
”- Jag, som enskild person måste väl få bestämma över vad jag vill göra och inte göra!”


Ok, tänkte jag. Men om man nu ska resonera så, kanske vi ska låta legalisera alla droger också? För inte ska väl någon få bestämma om någon individ får knarka eller inte...?

11 som har tyckt till:

Nina sa...

Det är som när de någon gång pratade om att man borde äta mindre kött... då kommer de där grottmänniskorna fram och "jag är människa, jag har f-n rätt att äta kött om jag vill!"... blir så trött på inskränkta människor. Med deras resonemang kanske man skulle låta Breivik härja fritt lite till... för det är ju ändå upp till var och en vad de vill göra och inte göra! blir trött!

Malla sa...

ja, alltså det här är nog något som man skulle kunna diskutera i evighet.
Jag varken snusar eller knarkar men visst fan skulle jag bli upprörd om plötsligt ngt jag gillade skulle förbjudas/tas bort - jamen precis som då tip top togs bort ur sortimentet ;)
men om jag tänker snus vs droger så känns det som att en snusare knappast skadar ngn annan än sig själv medan en drogare kan få snedtändning och ha ihjäl sig själv eller ngn annan och det är ju dumt.
Men börjar man då jämföra alkohol och droger, där alkohol är ok att dricka men som tar ihjäl en massa folk medan droger är olagligt och ja. Jag vet inte.
Sen finns det alltid sätt att förstöra sin hälsa på, även om de förbjuder snus, cigg, alkohol och droger.
Folk svälter sig och äter ihjäl sig också - ska vi förbjuda mat?
(sorry, det här blev flummigt)

Johanna | Tillvaron.se sa...

Det konstiga av allt är att det inte är det "farliga snuset" som ska förbjudas uten smaktillsatser. Då är väl ursprungsargumentet att "det är bra för hälsan att sluta snusa" lite snett ute också, eftersom det inte är snus som förbjuds.

kattiiiiss sa...

Tål att tänkas på!

Ha en bra torsdag.
Hoppas solen lyser på dig!
Kram
K

desperat hemmafru sa...

Ingen skulle bli gladare än jag om min man "tvingades" sluta snusa. Fy fan vilket helvetesmedel. Dyrt, äckligt, illaluktande och ohälsosamt.

♥ Carina ♥ sa...

För mig kvittar det för jag snusar inte, haha
Men jag håller med i ditt resonemang.
Kram

Anders sa...

Jisses Nina..du jämför köttätande människor med en person som skjutit ihjäl 77 personer inkl barn. Är du på verkligt?

Nina sa...

Anders, nej nej, jag jämförde dem inte, det råkade bara bli i samma kommentar! Och jodå, jag är på verkligt! sist jag kollade iallafall!

Jempa sa...

Själv känner jag dock att förbjuds snuset så kommer fler börja röka, vilket är skadligt även för omgivningen. ´
Så jag säger save the snus!

Duktiga Tjejen sa...

Förbjud snus OCH cigg säger jag bara. Cigg ännu hellre än snus. Så jävla tönrigt argument att säga att ingen bestämmer över en, barnsligt som fan. Snacka om att inte fatta ett skit.

Åsa sa...

Stackars snusarna! ;)