Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 23 april 2012

Det här med bloggvänner. På "riktigt".


Jag vill bara börja med att säga; Jodå, jag har vänner. På riktigt. Inte desperat alltså. ;-)






Ibland infinner sig ändå en känsla att man får en särskilt kontakt, en "connection" (som man säger på cool amerikanska) när man pratar/skriver/kommenterar hos vissa bloggvänner. Som att man är samma typ av person och skrattar åt samma saker. Ungefär som om man hade träffats på riktigt och känt att det "klickade".

En känsla som är lite svårare att tolka i nätvärlden tycker jag. Men som ändå får mig att undra; Kan man verkligen med att fråga någon om de vill vara vän på facebook t.ex.? Eller kanske träffas någon gång? (Om man skulle bo hyfsat nära).

Tänk om den här personen inte ALLS känner samma sak? För jag förstår ju samtidigt att det inte är alla bloggare som har tid (eller lust) att vara fb-vän med alla sina läsare... :-)
Herregud, jag låter som en svamlande fjortis... Haha! 
Fattar ni över huvudtaget vad jag menar? 


Och jodå, jag vet att det finns bloggträffar och så. Men jag menar kanske en handfull personer liksom. Inte så att jag behöver träffa 30-40 personer... :-)


36 som har tyckt till:

Gafflan sa...

Jag är FB-vän med några bloggvänner som jag inte träffat i verkligheten. Det går alldels utmärkt. Känner man att man är på samma våglängd så varför inte. Å träffas klart man ska fråga om, man kan ju inte få mer än nej. Väldigt sällan säger man nej för att knyta nya bekantskaper är ju roligt och inspirerande. Ålder spelar ingen heller ingen roll. :D

Nyfiken Alltid sa...

Tror absolut att man kan träffa nya vänner som man klickar med via bloggarna. Sen med facebook så är det bara att fråga, alla använder det ju lite olika syften från i liten skala till i jobbet.

♥ Sojka ♥ sa...

Tack så mycket! Vi hade en jätte mysig kväll. :)

Jag tycker det är självklart att man kan fråga om man ska träffas! Man kan ta en fika eller promenad tillsammans eller gå på något event. Låta barnen leka lite. Det gör jag! :) Skoj ju!

Kramis!

♥ Sojka ♥ sa...

Vi kan träffas ju!! :D Fast vi bor nog lite långt ifrån varandra. :)
Kram!

Åsa sa...

Jag förstår PRECIS hur du menar! Det är ju underbart att lära känna nya människor, och som vuxen är det ofta svårt att hitta NYA vänner. (Även om man har "gamla") Dessutom tror jag inte att vi bor alltför långt ifrån varann..? Lägg gärna till mig på facebook, men tänk bara på att jag ju är hemlig i mitt bloggande. Alltså vet inte mina irl-vänner (Jo, jag har sådana också) om att jag bloggar. Jag letar upp din mail och skickar kontaktuppgifet. OK?

Trillingnöten sa...

Ja, men det tycker jag! Jag har träffat nån så där och det är riktigt roligt. Sen kan det ju bli så att man kanske inte har exakt samma connection IRL som på bloggen/FB, men whatever. Det är kul att träffas :)

äppelblomman sa...

Jag vet precis hur du känner! Jag har blivit vänner med massor av bloggvänner o det är superkul o har även träffat några av dem i verkliga livet!
Tycker du verkara vara en underbar människa som jag gärna hade träffat i verkliga livet!!! Kanske på tjejmilen?;-)
Kram K

Anonym sa...

Förstår vad du menar!
Och varför inte på FB med? Är det någon som man brukar lämna kommentarer hos eller få kommentarer av så finns det ju en connection!

Ting sa...

Fråga!
Du kan inte få mer än ett nej!
(förstår precis vad du menar)
Börja med att "hinta" lite så märker du om intresse finns!

♥ Carina ♥ sa...

Jag VET att man kan "klicka" med vänner i bloggvärlden som man träffar irl. Det har jag upplevt. Jag har många vänner i bloggvärlden som jag känner skulle kunna vara mina vänner "på riktigt". Sedan har jag även vänner irl som även är mina bloggvänner :)
Bloggvärlden är fantastiskt!
Kram

Nina sa...

haha, du är så söt! Du menar alltså hur man "frågar chans" på en bloggvän, fast inte som i att fråga chans, men att man ska vara vänner... supersött! Själv vet jag inte ens hur man gör det IRL... jag är kass! =)

Villa Frejas bokblogg sa...

Förstår vad du menat. Av den anledningen är jag fb-bän med några av mina bloggvänner. Har doxh aldrig träffat non IRL... än. Det är klart att du kan med att fråga.

Elle sa...

Känner igen beskrivningen av "connectionen". Jag har känt samhörighet med en handfull bloggerskor. Ett par av dem har jag faktiskt träffat under mina besök i Sverige. Det är otroligt hur självklart det var att träffas, som om man inte gjorde det för första gången.
Om du känner att du vill träffa någon tycker jag du ska fråga. Vill denne inte kan man ju alltid säga nej - eller hitta på en bra ursäkt.

Jess sa...

Jag förstår precis hur du menar!
Vissa klickar man med på ett speciellt sätt!
Jag hade blivit glad om någon frågat, men frågar man får man väl vara beredd på att man kan få ett nej. En del vill hålla bloggvärlden och den "riktiga" världen i sär.
Jag skulle vilja träffa alla mina bloggvänner, för att se om bilden jag har av dem stämmer!

Västgötskan sa...

Nina:
Haha! Exakt så kändes det som att jag menade när jag läste min egen text... Hihi! "Fråga chans på bloggvänner"; fast som VÄNNER då. :-D

Shamrock sa...

Klart att du kan fråga. Jag har träffat några bloggare IRL och aldrig blivit besviken. På sätt och vis känner man redan varandra...

kattiiiiss sa...

Fråga på!
Du har ju inget att förlora ;-)

Jag har en del bloggvänner på FB.
Bara hojta :-)
Kram K

Mallan sa...

Många av mina läsare har lagt till sig som mina vänner på FB och jag tycker det är ok. Och självklart kan man träffas över en fika om man bor nära! Var inte blyg nu, bara fråga på :-) Kram

Madlar sa...

Ähh, livet är för kort för att fega. Lita på magkänslan, den brukar faktiskt stämma. Har flera bloggisar som vänner på fejjan. Jag har träffat några av dem IRL, häftig erfarenhet. Jag har även bett om dejt med en kompis kompis för jag tyckte att vi klickade. Hon hade upplevt samma sak så vi gick ut o åt en kväll o sen dess är vi vänner.

Ingmarie sa...

Så klart du ska fråga! Vad är det värsta som kan hända? Ett "nej" är ju faktiskt inte hela världen. :-) Tror dock inte det kommer att ske.

jag har fått så många nya vänner tack vare bloggandet! :-) det är skithäftigt att träffas IRL för på något vis känner man varandra ganska väl. Go girl!

madelein - mamma till sex sa...

Jag har flera bloggvänner på FB och jag skulle inte bli stött eller ledsen av en sådan fråga men jag skulle nog också fundera som du ändå :P Lite dubbelt det där :P

Nett sa...

Fattar precis hur du menar :) Jag har träffat en massa genom bloggvärlden, vi har fikat och hälsat på varandra när man har varit på genomresa och många har jag ännu inte hunnit träffa men jag har en del av dem på FB så visst kan man fråga :)

Bilbingo ja... Man parkerar bilen, köper lotter, har rutan nere en bit så man hör numren ropas ut i högtalaren och tutar när man få bingo :)

Nettan sa...

Visst är det så. Jag är vän med några "bloggvänner" på FB och det känns helt ok. Men det är just dom som man känner att man har den där connection med som du säger. Kära maken är lite förundrad ibland att vissa av mina läsare nästan alltid tycker likadant som mig. Men det är kanske därför som dom är där. Igenkännandet.

Jag gjorde en lite pinsam sak för ett tag sedan när jag precis hittat en ny blogg som jag gillade. Jag sprang sedan på denna tjej på affären och var precis på väg att börja fråga henne hur det var med barnen som varit sjuk. Snacka om stalkervarning. Nu är vi dock bekanta även i verkligheten och kommer säkert bli vänner med tiden. / Nettan

http://rosadrakar.blogspot.se/2012/01/stalker-varning.html

Joanna Björkqvist sa...

Det tycker jag absolut man kan! Jag skulle gärna träffa många av mina bloggvänner och tror att många känner som jag. Det vore kul att få höra rösten, se kroppsspråket... Tror man lär känna varandra rätt bra på det här sättet, faktiskt. Vi tänker ju ofta på varandra i den här världen och det tycker jag är fint!

KaosJenny sa...

Klart man ska gå på magkänslan och det är häftigt när man känner connection, irl och på nätet... Känslan när det gäller ny och gammal vänskap och att det går upp och ner och man hittar nya och det känns pirrigt är detsamma oavsett ålder tror jag :-). Säger som någon sa, livet är för kort för att tveka... Kan ju bli hur bra som helst... KRAM

Anneli Stålberg sa...

Jag tycker att det är en jättebra idé! Det vore ju dumt att missa en bra vän bara för att man inte har lärt känna varandra IRL först och det finns ju så många härliga människor här i cyberspace :)

Susjos sa...

Klart man kan :)

Anna sa...

Äsch det är väl klart att det går bra att fråga det. Det värsta som kan hända är väl att personen säger nej. Go for it! :)

Bloggande 4barnsmamma sa...

Tycker också du ska fråga!
Frågan är fri:) heter det ju...
Och livet är kort:)
Kram!

Duktiga Tjejen sa...

Jag håller helt med! Vissa är dock vänner sen innan, vissa efter, och nu kom jag på att jag har en hel del på FB vars bloggar jag inte läser heller och inte de heller. Ska man ta bort dem från FB då?

De som känns närmast mig är Egenutgivarna, vi som skriver böcker och ger ut sjävla. Jag bara längtar tills vi träffas IRL. De andra har redan gjort det. Vi är jätteaktiva på FB också i en grupp, och det är roligt. Helt klart att man får vänner genom bloggandet, I love it!

desperat hemmafru sa...

Jösses va många kompisar du fick nu plötsligt... :-))

Kör så det ryker, det tycker jag med. Nu för tiden verkar ju många träffa även sin livspartner på nätet. Funkar säkert lika bra med vänner skulle jag tro.

Gaymasen sa...

Tycker jag absolut du ska göra! Har man en "connection", som du skriver, och pratar mycket så varför inte träffas. Är bara mysigt. Och bloggare lever ju på varandra, man förlorar inte något på att träffas och "utbyta läsare" :))

OCH DUUU! TACK! Du är inte dum du inte. Du har helt rätt. Ska skita i chokladansiktsmasken och käka massa choklad istället. Mycket bättre sätt. ;-D

Nyckelpigan sa...

Har funderat på precis samma sak. Klart man kan vara FB-vänner & givetvis ses om man har möjlighet till det. har träffat flera av mina vänner genom Twitter, hade ju aldrig skett om man inte vågar fråga :)
Har bara inte vetat hur man frågar... Vill du bli FBvän med mig? Jobbigt om den man frågar inte vill men känner sig tvingad.
Jag kan maila dig mitt namn så gör du precis som du vill. Tar verkligen INTE illa upp om du inte vill bli vän där. På hedersord!
& har du vägarna förbi Mjölby är det bara att hojta till. Dörren står alltid öppen för en fika.

Jempa sa...

Jag lade nyligen till en bloggvän, för jag kan tycka att det är lite komiskt nästan att man känner varandra 'utan och innan' om man är ganska självutlämnande på bloggen, men så på facebook, inte alls. Så jag tycker det är helt ok.

Malla sa...

Jag använder bara monstermalla facebooken så jag kan som inte bli vän med ngn där.
Däremot har jag träffat flera goda vänner genom bloggen.
En av mina bästa vänner idag, har jag träffat genom bloggen (hon bloggade då med) och en god vän i grannstaden. Och flera som jag passar på att träffa när jag besöker grannstaden.
Är man osäker så kan man ju dra till med ett "åh det skulle vara så roligt att ses nångång" och så ser du hur peronen reagerar ;)
jag vill träffa en masa fler bloggisar som jag inte hunnit träffa än, tex dig! :D

Chrissan sa...

Har jättemånga bloggvänner som vänner på FB. :) Men inte dig.;)