Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 4 april 2012

(För) bra minne?!


Jag var ju som sagt hos frisören igår.
Pga min (icke) frisyr, dvs långt hår, måste jag erkänna att jag är galet dålig på att gå dit med tillräckligt jämna mellanrum. Mina toppar igår var mer eller mindre som svinto, så klippningen var oerhört nödvändig!! Men som sagt, detta innebär att jag går till frisören kanske en gång i halvåret ungefär. Alltid till samma frisör dock. Trivs jättebra med honom och varför byta ett fungerande koncept? Hur som helst...

Det jag inte fattar är hur i hela fridens namn kan de ha så bra minne?? Det var alltså sex månader sen jag var där och när jag sätter mig i stolen frågar han om jag har börjat jobba än och hur gammal min minsta har hunnit bli. Hur kan man komma ihåg en främmande människa, ”by face” och dennes ”liv” under så lång tid?? Det måste vara en ordentlig miljöskada, de har dragit på sig...?!

Själv är jag galet dålig på ansikten, så det kanske är dumt att jämföra med sig själv?
Är ni bra på ansikten och komma ihåg vad folk heter och/eller saker de har berättat lång tid tillbaka?

21 som har tyckt till:

Cissi sa...

Blir också jätteförvånad. Min tandläkare är så, och honom träffar jag ju ännu mer sällan, tack och lov. Men han kommer ihåg allt. Misstänker starkt att han skriver saker jag berättar i min journal för att komma ihåg.. ;)

Åsa sa...

Jag är oootroligt dålig på ansikten! Blir riktigt pinsamt ibland (ofta) när jag inte känner igen folk jag borde. Senast i helgen inne på Rusta, swichade jag förbi (Vi möttes i gången alltså) en "okänd" kvinna... Hon hojtade "HEJ ÅSA!!", och det visade sig vara en gammal klasskompis som jag gått i samma klass med i 9 år, och vi träffades på klassfesten för 6 år sen och på alla andra klassfester genom åren... *skäms*
Däremot kan jag komma ihål vilken väska och vilka skor folk har/haft!

Duktiga Tjejen sa...

Här har du en som slår dig i hästlängder. Antal gånger hos frissan per år: 0. Inte ens en gång per årtioende...

Mamma till tre Prinsessor sa...

Åh jag är oxå kass på att gå till frisören, kasst egentligen då jag har kort hår. Men nu vill jag att det växer ut så att jag slipper att fixa det varje dag.

Nä utan sina små vill man aldrig vara men ibland vill man slita av sig håret :)

Carina Sjölund sa...

Ansikten brukar jag oftast känna igen, men namn är lite si och så!
Men någonting jag alltid minns är... nummerplåtar på bilarna :)
Varför man ska minnas det var ju oxå en fråga *L*
Kramen♥

Nyfiken Alltid sa...

Ja jag undrar om de inte noterar lite personliga saker om oss när vi går därifrån. Kommer ihåg ansikten men inte alls vilket namn som hör till vilket ansikte...

Trillingnöten sa...

wow! Det var imponerande!Själv är jag superdålig på sånt, såvida jag inte känner personen ifråga!!

Nina sa...

Jag är kass... kommer knappt ihåg hur jag själv ser ut!

Malla sa...

jag är faktiskt riktigt bra på ansikten! kan inte alltid placera men är alltid säker på att jag sett människan förr :)

Gurtah sa...

En bra "säljare" vet sådant om sin kund. Det gäller inom alla områden. Och ja, man skriver upp sådana saker om sina kunder. Allt för att denna ska känna sig så speciell som möjligt. :-D

Anonym sa...

Jag var hos frissan förra veckan, första gången sen juli förra året... Jag byter ofta frisör, så ingen vet något om mitt superhemliga liv... Ha ha ha

Jag är skitbra på att minnas ansikten, men kass på personer. Vem det är som ser ut så, var jag träffat personen, i vilket sammanhang? Men ansiktet, det minns jag. ;-)

Villa Frejas bokblogg sa...

Jättedålig på både namn och ansikten vilket är ett gissel som timanställd inom två kommuner. Det värsta är när barn kan komma fram och glatt säga; Hej Sara - och jag för mitt liv inte ens kan koppla deras ansikte till en skola... Jag blir nog en hopplös lärare på den punkten. En akilleshäl.
Frisören för säkert bilddagbok - oroa dig inte ;)

Jess sa...

Misstänker att jag är ansiktsblind... så förstår du hur bra jag är på att känna igen folk... ;)

Jess sa...

Kommer inte ihåg vad de berättat heller, antagligen alzeimers light...
troligen felstavat ocskå...

Susjos sa...

jag brukar vara såå bra på namn...men nu vete tusan om de tär åldern eller nåt, för minnet börjar nu svikta!
frissan är jag bra på att gå till, typ var 8:e vecka! Haft samma frissa i över 20 år, så hon vet typ allt om mej!!

Mallan sa...

Just frisörer och lärare verkar besitta den där unika, fascinerande förmågan :-)

dianasdrommar sa...

Haha, har också funderat på det där..dom måste ha nån fuskanteckningsbok..fin du blev kram Diana

Anonym sa...

Hehe, en frisör utan bra minne, är en dålig frisör! Jag har nämligen den mest underbara frisören på Toni&Guy och hon är inte bara fantastisk hon har dessutom bra minne ;D

Kram fina du!

Unknown sa...

Åh, vad jag önskar att jag hade den förmågan! De flesta av våra kunder kommer ju en gång i halvåret just och DE kommer så väl ihåg mig, frågar om barnen och sådant och där står jag som ett fån och har trott att der här är en alldeles ny kund... Sambon däremot är precis som din frisör, frågar kunderna om hur det har gått för deras syster, fick hon jobbet hon sökte...

Kram

Camilla sa...

Jag tror att frisörer har ett ansiktsminne. Själv kommer jag då aldrig kunna bli frisör. Jag måste se en människa flera gånger för att känna igen dom.
Jag ser ju för fasen inte ens då mina jobbarkompisar har klippt sig.
Fan...jag låter som en man ;)
Kram!

Nyckelpigan sa...

Jag har ansiktsminne men absolut inte namnminne. Om någon presenterar sig är namnet bortglömt inom 5 sekunder... hopplös!
Själv bor jag i en småstad så här har vi koll på varandra, inget svårt att minnas kids, jobb etc.