Min träningsblogg - Rund är också en form!

lördag 28 januari 2012

Vill du också möta brunöga?

Äldsta sonen fick presentkort på stadens bokaffär när han fyllde år. Vi har inte fått tummen ur förrän i veckan, men då visade de sig att de böckerna han ville ha behövde beställas in. Sagt och gjort, idag var vi och hämtade dem. Tre nya "Vitnos"-böcker. Till sonens stora glädje!

De handlar om ett vilt gotlandsruss som hamnar hemma hos en liten flicka som heter Pia. Ett väldigt busigt russ som hela tiden hittar på hyss och lär känna nya figurer/djur och som kallar sig prins, för att han en dag ska bli kung över alla gotlandsruss på Lojsta hed.



URMYSIGA böcker, verkligen! Man kan väl (tyvärr) lätt tro att hästböcker inte går hem hos en 7-årig kille, men jodå, inga problem alls. Han har dessutom pratat om dem i skolan. :-)

Och eftersom jag läser mer barnböcker än vuxenböcker nu förtiden, får jag rekommendera dessa istället! Som sagt, mycket mysiga historier som är båda busiga, tänkvärda och roliga. Sonen skrattar högt ibland!  :-)



11 som har tyckt till:

Helena m. 4 sa...

Oj oj oj vilken nostalgitrip - har alla i den serien sedan jag själv var liten... måste hitta dem åt Storasyster nu när hon börjat läsa själv.

Anonym sa...

Köpte en av dem till min brorsdotter för något år sedan. Riktigt söt var den, boken...

Joanna Björkqvist sa...

Jag läste faktiskt också om Vitnos redan när jag var liten! En supersöt liten häst! Och då var jag ändå så långt ifrån en hästtjej man kunde komma.

Nog är det ganska imponerande att författaren skrev hela 35 böcker på endast åtta år om denna söta lilla häst! :)

Trillingnöten sa...

ååååh, dessa läste jag när jag var liten :)

äppelblomman sa...

Tack för tipset! Dom måste vi kolla upp!
Kram K

Hemma på våran gata sa...

Åh böcker!!!! Hade gjort vad som helst för att få läsa lite :) gärna en spännande deckare men barnböcker hade varit helt ok. Lillskruttan här hemma har dock allt för många myror i brallan för att sitta still i läsa bok:/

Ezter sa...

Dessa böcker läste min Äldsta när hon var liten :)

Anna sa...

Vitnos fanns väl när en annan var liten :)
Klart killar kan läsa hästböcker!
Kram

Västgötskan sa...

Anna:
Självklart kan killar läsa hästböcker. Jag bara syftar på samhället i övrigt och att barn ofta bryr sig om vad andra tycker och tänker.. Men som sagt, han bryr sig inte (än). :-)

- sa...

Tänk att de böckerna finns än och läses av barn...jag ÄLSKADE vitnos-böckerna när jag var ung för ca 100 000 år sen ;)

Grabben i bloggen bredvid sa...

Nu vill jag ju inte sabba mysstämningen, men rubriken???
Jag hade faktiskt sett fram emot en helt annan typ av inlägg ;)