Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 19 januari 2012

Alla ska vara med och leka. Eller?

Äldsta sonen tog med sig en kompis hem från skolan idag. Mellansonen fick vara med och leka en stund, men sen ville de vara själva. Oj oj oj, vad ledsen han blev...! :-(

Det gör ont i hjärtat att se honom så, men samtidigt försökte jag förklara att när han blir lite äldre och tar med sig kompisar hem, kommer han ju inte vilja att lillebror alltid är med.
"-Jooohooo!" var han svar. (Mmm, eller hur? Ska vi ta skriftligt på det?)


Svår balansgång det där hur man i ena stunden ska förklara att alla ska få vara med och leka, samtidigt som man förstår att äldsta sonen vill leka med sin kompis ensam en stund..*

Till slut lyckades jag muta honom med en piff och puff-film och lite choklad, så var han (mer) nöjd.

Hur gör ni?



17 som har tyckt till:

Ezter sa...

Det är skillnad på att "alla får vara med" och leka i grupp, t.ex. raster, skola och så. Har syskon kompis hemma är det inte så kul att dras med småsyskon! Bra tt han fick vara med en stund iallafall, det är inte alla lillbrorsor som hade fått det!

- sa...

I den åldern tycker jag nog att en o annan muta funkar alldeles utmärkt. Kan vara svårt att förklara saker och ting jämt. Och som sagt, förklaringar hjälper ju inte alltid i det läget. Men godis och film, det misslyckas ju sällan..;) Och som sagt, nästa gång är det ju han som får vara ensam med SINA kompisar (inte för att storebror vill vara med då antar jag men iaf..))

Gafflan sa...

Usch ja det gör ont i mammahjärtat men just så som du gör gjorde jag också. Äldre syskon vill ju ha egentid med sina kompisar.

Maria sa...

Här hemma får barnen acceptera att syskon inte alltid vill ha med dem i leken när de har kompisar här.

I skolan är det ju svårare. Jag har full förståelse för att även barn kan ha svårt att komma överens med alla i klassen precis som att vi vuxna inte kommer överens med alla kollegor till exempel. Men ändå vill man ju att alla barn ska få vara med och leka på rasten - det är knivigt det där.

Snygg bild på dina hakor!

Kram

Lairama sa...

Det är svårt det där. Som vuxen ser man ju skillnaden men barnen kan ha svårt att förstå att ena gången gäller "alla får vara med" och nästa "de vill vara ifred".
Jag tycker ändå att de måste lära sig att om två stycken vill leka ifred så behöver de göra det. Det måste inte vara något elakt mot den som just då är ensam.

Nett sa...

Bra att lära dem att vara tillsammans, men även så måste de få kunna ha chansen att vara med sina kompisar. Man kan alltid försöka att hitta på annat med den som blir ensam.

Villa Frejas bokblogg sa...

Jättesvårt. Våra barn brukar leka bra tillsammans allihop, även om de har en eller flera kompisar här. De säger ofta inte att de vill vara ifred, i så fall är det ord som kommer från kompisen.
Jag tycker att alla ska få vara med, men att det också ska ges tid för egenlek - ungefär så som du gjorde.

♥ Sojka ♥ sa...

Tack söta du! :)
På något sätt löser det sig. :)

Ja man får försöka erbjuda dem leka med mamma istället. Men barn måste få det privata med. Svår balans det där.

Kram!

äppelblomman sa...

Usch ja de där är riktigt svårt... Samtidigt som man tycker att de stora oxå måste få vara själva med sina kompisar..
Tur att choklad o film gick hem;)
Kram K

Milla sa...

Det var väl en bra balansgång och lösning som fungerade för er även om mellansonen inte förstod det hela fullt ut (än). Kompromisser har vi alla glädje av och själv kompromissar jag gärna, bara alla gör som jag vill moahaha *blink,blink*
Kram

MammaHela sa...

Ja det där är jättesvårt.

Men jag har som princip att om det är ett av syskonen som tar med någon in, då är det dem som ska leka och småsyskonen ska inte störa.

Men är de ute och leker, då får alla vara med. Det funkar bra här hos oss i alla fall =)

http://hannaskrypin.se sa...

Jag gör som du. :-)

Jess sa...

Känner igen det där, inte lätt!

Västgötskan sa...

Låter på er som att jag skötte det hyfsat bra den här gången då... :-)

Tack för alla svar!

Janeth sa...

Här är det samma lika problem när det är vänner hemma.
Ifs så brukar det lösa sig ganska ok, men ibland blir det ledsna små syskon miner och då mutas det ofta ifrån mamman =P
Men va ska man göra?
Magkänslan säger att alla får vara med en stund, när det gäller syskon & deras kompisar. Men absolut inte hela lekstunden.
Barn är ju rätt bra på att kunna skilja på det ena o det andra, så jag tror nog att dom vet att i skola/förskola så måste alla vara med på ett annat sätt.....

Anneli Stålberg sa...

Oh ja, det är ett ständigt dilemma. Man får göra så gott man kan för att gottgöra den som blir utanför en stund :)

Trillingnöten sa...

jobbigt läge! Du kanske kan spela in mellansonen på band för framtida hänvisning :)