Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 18 januari 2012

Barnflickor är bättre än föräldralediga pappor.

När hela Anna Wahlgren-historien lugnat ner sig (och förvisso höjts igen) tänkte man att det var över. Men tydligen gillar gamla damer att sticka ut näsan med sina kontroversiella "teorier".
Professor Annica Dahlström har skrivit en bok om hur pappor kan skada sina barn, bara genom att...tja... inte vara mammor...(!)

De har inte samma tålamod. De har inte lika känsliga fingertoppar (så de kan hantera små spädbarn). De låter barnets tunga huvud hänga och slänga. Mäns doft och mörka röst "passar inte" barnen. Osv osv osv...

Herregud! Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva...? Man blir liksom stum av förfäran. Hon hävdar bestämt att pappor inte ska få eget ansvar över barnen förrän de är 3-4 år och att mammor då inte borde lämna "bort" sina barn innan 3 års ålder. Detta kan resultera i kronisk stress hos barnen, som i sin tur skulle ge diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och fetma m.m.

Oj! Våra söner måste vara/bli fullständigt jätte-super-mega-sabbade för livet, så tidigt som jag började jobba?!! :-P


19 som har tyckt till:

Anonym sa...

Nej, nej, nej jag vill inte tro att det är sant!!! Att hon har skrivit en sån bok alltså! Får man ge ut vad som helst?

Nina sa...

Men allvarligt?! Jag tror jag blir galen!
Hur kan det komma sig att det ska komma människor som fullkomligt ska skrämma slag på folk som lever som vanliga människor. Mina pojkar är därmed skadade totalt.. hur KUNDE jag vara så dum så jag gick på stan utan min bebis.. suck!

Fast man ska väl inte bli förvånad, det går tydligen att skriva om vad som helst och sälja multum på att göra folk hysteriskt livrädda och följa varje minsta vink.. Huvvaligen!

4U2 sa...

Varför skall män alltid kunna göra så mycket (ironi!).

Ann-Sofie sa...

Men herregud.
Har alltid tänkt att båda föräldrarna är lika viktiga oavsett ålder på barnet och vad hon skriver är ju verkligen helt idiotiskt.
Stackars barn om den bara varit med en person under tre år och sen bli "bortlämnad" till någon annan efter det.

- sa...

Ja vad säger man. Jag saknar ord, faktiskt....är hon radikal feminist den där professorn? Jag bara skakar på huvudet här, ilsket och sorgset. Hon borde kanske fråga alla barn som växt upp med frånvarande pappor hur det känns. Jag undrar dessutom hur man är funtad när man gör halva befolkningen till syndabock. Och hon ska vara professor..? Hmm.

Grabben i bloggen bredvid sa...

Jag antar att det är tacksamt att kunna skylla sitt eget misslyckande och sin egen dåliga självkänsla på sin pappa.

Själv är jag (och har alltid varit) mina barns bästa pappa. Plättlätt!

Madlar sa...

En bra förälder har inget med kön att göra. Har träffat en hel del riktigt usla o i grunden olämpliga mödrar o även mött fantastiska pappor som med tålamod, stor kärlek o fingertoppskänsla gör allt för sina barn. Nej, det är oförskämt att påstå att mammor är bättre än pappor.

♥ Carina ♥ sa...

Men herregud!! Är inte människan klok på en fläck??

Cissi sa...

Hjälp! Stackars Emma! Dömd till hjärtsjukdomar, fetma och evigt misslyckande, redan innan 2 års ålder! ;)
Finns folk för allt! Helt ärligt tror jag hon tar mer skada av att vi pluggar tillsammans - risken för fysisk skada ökar lavinartat iaf! ;)

Villa Frejas bokblogg sa...

Och nåde den som vågar berätta om sin barndom sen!

Nettan sa...

Herregud alltså. Det låter som något som är hämtad från någon 50-tals propagandafilm. Det är väl sådan åsikter som hon har som sabbar hela den där jämställdheten så många strävar efter. Fasen skrämmande att förminska och i princip idiotförklara män på detta viset. Professor sa du??? / Nettan

Gafflan sa...

Jag är mållös! Det är 2012 nu. Snacka om bakåtsträvan.

Anonym sa...

En till som kommer ha förstörda barn när de blir stora och till råga på allt massa sjukdomar på grund av mycket kärlek från båda föräldrarna...

kattiiiiss sa...

Ja herregud..... hon har inte lyckats Å bra med sina egna barn så varför lyssna på henne ;-)

Barnens Hjältar sa...

Jag gillar inte Anna Wahlgren. Hon är en del av KMR, kommittén för mänskliga rättigheter som i sin tur är en del av Scientologirörelsen. Scientologirörelsen tror att allt grundades med Tetaner dvs utomjordingar men de tycker samtidigt att hela psykiatrin är av ondo och att exempelvis ADHD inte finns. Mycket skumt folk

Anneli Stålberg sa...

Det där är bar jätte-super-mega-dumt! Det är deras pappa vi pratar om. Han är precis lika bra.

Sus sa...

Ja jävlar...jag la upp den på min Facebook igår.

Och jag som låter mina barn bo hos deras pappa, 23 mil från mig =D!

Unknown sa...

Men... allvarligt?? Finns det verkligen folk som tycker att detta kan stämma?? Helt ***** sjukt! Min pappa var hemma med mig från att jag var 5 månader (1971!) och jag tycker nog att jag inte är mer än normalstörd, lite småfet är jag kanske men det är väl det enda. ;-)

Man får ju verkligen hoppas att folk därute har bättre vett i skallen än att gå på sådant dravel!!

Trillingnöten sa...

Men eller hur! Min make har varit föräldraledig ensam sen min dotter var 8 månader till dess att hon var tre år...hon är superskadad nu. Bara så du vet.