Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 10 juni 2009

Ja just det. Vården handlar ju om läkare, inte patienter...

Läkare kan tydligen tjäna 3.000 kr extra i bonus på en lördag, om de pressar in så många patienter de bara "kan". Sjuksköterskorna däremot, får NOLL! Det är väl som det brukar vara... Tänk inte på patienten, utan knö in 2-3 patienter på en kvart. Tänk vad de måste känna empati och förståelse när läkaren tittar på klockan med jämna mellanrum... *suckar*
Sen att bara läkarna få bonus förbryllar mig. Har inte det en rätt "hyfsad" lön från start?? :-P

Jag håller fast vid det jag alltid har sagt; vård ska inte privatiseras och bli till vinstdrivande enheter. Det gynnar inte någon (annan än de själva, möjligtvis). Vården ska vara i fokus, ingenting annat!

5 som har tyckt till:

Unknown sa...

ses vi ikväll lr ?
Jag är redan i stan så du får åka själv idag till gymmet..jag skall nog köra i gymmet innan.. lite bra tryck så jag känne rmig fit.:)

Ang inlägget, jag håller med..men jag tror tyvärr när du å jag är pensionärer så är allt privati´serad.. !!

Kram

Västgötskan sa...

Jadå, kl 18 är det dags. Ok, då kör jag in själv. Ses sen! :-)

Anonym sa...

Detta bonussystem är bra. Sjukvården kostar pengar som allting annat, och man skall hushålla med resurserna. Det är inte meningen att självupptagna patienter som ältar och ältar och tar upp tid ska kunna undantränga andra. Dessutom premieras vakna och alerta patienter, som helt rätt och riktigt får bättre vård. Sjukvården är offentligt finansierad, och man ska inte slösa med skattebetalarnas pengar på något område, för då blir ju följden att allting annat får bära den kostnaden i stället. Sen finns det bortskämda och verklighetsfrämmande gnällare, som mer än gärna tar sig ton i media, men dem skall man ta med en rejäl nypa salt.

- Peter Ingestad, Solna

Anonym sa...

"Dessutom premieras vakna och alerta patienter, som helt rätt och riktigt får bättre vård."

- Ja juste, vakna och alerta patienter bör självfallet premieras på bekostnad av ... låt oss säga ... trötta och sjuka patienter. Förträfflig idé!

Gurtah sa...

Alla vet ju redan att man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Annars orkar man inte med alla turer med papper, möten och vinst hungriga läkare.
Peter Ingestad från Solna bekräftar ju bara detta, även om han inte förstod det själv. :D