Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 2 juni 2009

Inget "Mayday" men SMS till anhöriga??

Air France "flight 447" försvann spårlöst från radarn. Lost-fanatiker som jag är så börjar tankarna snurra direkt, vad gäller svarta hål osv.
Men förklaringen är säkert enklare än så, om ändå inte helt okomplicerad (i dagsläget). Det faktum att piloterna inte ens hann skicka ut ett "Mayday", får det att spekuleras i att det antingen gick extremt fort (t.ex. en explosion) eller att någon ombord har hindrat ett nödrop.

Jag tycker det låter konstigt om det skulle gått så fort att piloterna inte hann sända ut ett nödrop när passagerare ombord t.o.m. hann SMS:a (!) till sina anhöriga innan de "försvann"..?!

Oavsett; en tragedi är alltid en tragedi för alla inblandade.



DN, SvD

11 som har tyckt till:

Håkan sa...

Ytterst tveksamt om någon verkligen har fått ett SMS ifrån en passagerare i planet. Med tanke på att planet befann sig på marsch-höjd mitt över Atlanten, så är det osannolikt att någon skulle haft "täckning" med sin mobil.

Anonym sa...

Om flygplanet hade färdats i ett mkt turbulent område i 15 minuter så kanske det var då som folk skickade SMS, inte efter att katastrofen var ett faktum...

Anonym sa...

Det är bara aftonbladet-strunt att passagerarna skulle ha SMS:at i anslutning till olyckan. Om någon anhörig fått ett SMS tidigare under flygningen, känns det ju helt naturligt. Någon av passagerarna har väl varit flygrädd och skickat ett meddelande där det står "jag är rädd". Det kommer visa sig att dessa eventuella meddelanden skickades tidigare under eller kanske rent av innan flygningen, men det är ju givetvis inget som aftonbladet väntar på att ta reda på innan man pumpar ut sina sensationsstinna nyheter.

Gör dig själv en tjänst och sluta läsa aftonbladet.

Erik M sa...

Det där med SMS:en ser jag som en solklar anka. För det första bör planet ha varit så långt ifrån land att mobilerna saknat täckning, för det andra ser källhänvisningen ut att vara ganska sårbar för rykten.

"Det här var det sista SMS jag fick" kanske missförstås som "det här kom när planet försvann".

Anonym sa...

Var god verifiera underlaget till ditt påstående om att någon hann SMS:a från olycksplanet... vore verkligen intressant att veta var basstationerna till GSM nätverket är placerade mitt i Atlanten :)

Unknown sa...

Nja, Mobiltäckningen är nog inte så bra mitt ute på atlanten, så några sms lär nog inte förekomma.

Västgötskan sa...

Alla ni som frågar på källan till sms-påståendet. Klicka på "SMS:a" länken i texten så kommer ni till aftonbladets artikel.

Sen huruvida de får och kolla upp källor, låter jag förbli osagt..

LillaJag sa...

AB skriver ju även att det fanns både någon prins och borgmästare ombord. Inte för att jag vet riktigt hur det fungerar. Men kan det inte funnits folk med satellittelefoner ombord som lyckats få iväg ett SMS? Det borde väl fungera även ute över Atlanten?

Mamasnest sa...

Fruktansvärt tragiskt för alla inblandade, oavsett om de har skickat sms eller inte.

Jempa sa...

Jag hörde nånstans att strömmen och allt pajade i fronten först så det var därför de inte kunde anropa mayday...

Sen vet jag inte heller hur det är med sms;n..

Marcus sa...

Visst var det rykten om SMS när det där planet störtade i Grekland för några år sedan när trycket i kabinen försvunnit och alla blivit medvetslösa? Det visade sig vara hittepå.

Precis som många andra sagt så skulle mobilen inte ha någon täckning så långt ute till havs. Dessutom: OM det hade varit sant så tror jag myndigheterna försökt spåra nedslagsplatsen via mobilmasterna. Men nu gjorde dom inte det... vad kan det bero på? SMSn är hittepå.