Min träningsblogg - Rund är också en form!

lördag 6 juni 2009

Bara ännu ett skäl att festa...(?)

Nationaldagen; en svensk tradition?
"Vi är usla på att fira" står det på SvD idag. Norge firar sin självständighet. Vad är det man menar att vi ska fira?

Äh, det är bara ännu en dag, då svenska folket inser att de har möjlighet att festa och bli aspackade... Räcker det inte med nyårsafton, midsommarafton, påskafton och alla andra ev. helgdagar som vi anser gör det "legitimt"?

Varför måste man samlas på en specifik dag och fira att vi är fria (eller vad det nu är meningen att vi ska fira?) Kan man inte ta vilken helg som helst, om man vill ha roligt och umgås med sina vänner?

Ps. Och nej, jag är inte nykterist.



DN

2 som har tyckt till:

Go gôbbe från Götet sa...

Hallojsan damen!

Ville bara säga "dito".

Angående "festa och bli aspackade" - kan inte låta bli att ge dig en länk till min utläggning kring svenskens förhållningssätt kring alkohol. Du kanske redan läst?

Och nej, jag är inte heller nykterist. Jag dricker för att det är gott och inte för att bli packad.

Jag säger som man brukar göra i Norge kring 17 maj: "Gratulerer med dagen!". Have a nice one!

Go gôbbe

Tove Kungsholmen sa...

Jag gillar ändå nationaldagen lite men ledigt på pingst=långhelg var ändå bättre ledighetsmässigt sett.