Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 14 juni 2009

Bättre sent än aldrig (?) + En gång varannan månad...

En elev i årskurs 9 får underkänt i ett eller flera grundämnen. Det innebär obehöriga betyg för fortsatt skolgång. Med de regler som gäller idag, innebär det sedan att många hoppar av eftersom skolplikten bara gäller t.o.m. 16 års ålder. Därför kommer nu förslaget att skolplikten för dessa elever ska ändras till 17 år, samt att det dessutom ska ha rätt specialundervisningen sista året.

Varför i hela världen har man kommit på detta först NU? Sen kan man ju även fråga sig; är det elevernas fel att de blir underkända? Har inte skolan och lärarana ett ansvar att tidigare upptäcka barn som är på väg att få underkänt?

På tal om ungdomar. Pga alarmerande rapporter att de köper storpack av tabletter med intentioner att ta överdos, så minskade man förpackningsstorlekarna på t.ex. Alvedon. Dessutom har man nu höjt priset. 20 tabletter kostar från 1 juni 38,50:-
Om det är rätt eller fel, kan väl diskuteras. Själv säger jag bara en sak; Fan vad glad jag är att jag äter värktabletter ungefär en gång varannan månad...

8 som har tyckt till:

oumberligating sa...

Visst har jag höjdskräck men som du ser så låter jag mig inte hindras. Kör alltid lite KBT på mig själv(ler). Ser att du också bloggar om tabletter idag. Äter en del värktabletter själv men högst någongång i veckan, har varit sjukskriven i 2 år efter sviterna av en kraftig fästingburen neroborrelia, har fortfarande kraftig muskelvärk ibland i det benet som fästing satt på, men jag kan röra mig obehindrat!
Regn hos dig?
kram ifrån Peter!

Alexandra sa...

Hmm, man kan ju tänka sig att om man planerar att ta livet av sig så skiter man nog i vad paketen kostar. "Ja, jag tänkte ta livet av mig den här månaden men nä, det blir för dyrt så jag struntar nog i det..."

Bra blogg förresten. :)

Mamasnest sa...

Jag tycker också att skolan har ett stort ansvar för att alla elever klarar betygen. Annars får de väl ta ansvaret i terminen efter igen, svårare än så ska det väl inte vara?!
Dessutom är man inte myndig före 18 års ålder så jag anser att det borde vara föräldrana som bestämmer över barnets skolgång fram tills dess!

Gealach sa...

Visst har skolan ett ansvar att upptäcka vilka som inte når målen, men när inte eleven själv (och ibland inte heller föräldrarna) ställer upp på de åtgärder som sätts in blir det lite problematiskt. Jag har varit med om fall där föräldrarna benhårt sagt nej till stöd i liten grupp och hävdat att barnet ska gå kvar i klassen där h*n inte klarar att hänga med, för att h*n inte ska "pekas ut", då är ju frågan vad man ska göra. Man kan i det läget bara erbjuda, acceptera föräldrarnas nej och se till att få detta på papper så att de inte kommer och bråkar sedan om att deras barn inte fått stöd...

Anonym sa...

"Har inte skolan och lärarana ett ansvar att tidigare upptäcka barn som är på väg att få underkänt?"

Problemet är tyvärr också det att även om skolan och lärare upptäcker barns problem så tar ofta inte kommunerna sitt ansvar och ger skolan de resurser som krävs för att ta hand om barnen.

Kommunpolitiker borde inte ha ansvar för skolor, de har för länge sedan bevisat sin oduglighet...

Västgötskan sa...

Gealach:
Det är självklart inget lättlöst problem, missförstå mig inte.
Men jag har svårt att tro att det i alla fall är elevens fel.

Jag hade en kille i min klass som hade nästan alltigenom IG i alla ämnen. Förutom ett: FYSIK (!) Läraren ingav respekt och han satt som ett ljus, lugnt och stilla och lyssnade och gjorde det han skulle...

Tove Kungsholmen sa...

Krävdes en borgerlig regering kanske? ;)

Västgötskan sa...

Tove:
Jag förstår att du gärna vill tro det. ;-)
Men de har ju inte heller reagerat tidigare. Fast som jag sa, bättre sent än aldrig.