Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 4 maj 2011

Sluta visa stjärten!

Som jag skrev nyligen, tycks barnkalasen mer och mer bli ett problem istället för den roliga tillställning det borde vara!
Inte nog med att föräldrarna anses kunna ta in en klass på 25-30 barn i sitt hus, "för det ska ju vara rättvist". Det blir dessutom vanligare med sk. "köpe-kalas". Färdiga paket på ett lekland eller liknande.

Personligen tror jag definitivt att det handlar om föräldrar och deras oförmåga att känna sig tillräckliga.

"För om Emmas och Fredriks mamma hade kalas för alla barn i klassen på Experimentum så kan ju vi inte göra något "sämre"...!!! Vi kanske borde bjuda alla till en dag på Liseberg? Även om det ev. innebär nudlar och vatten resten av månaden."

Hm... Frågar du vilket barn som helst är de mer än nöjda om deras 5-10 närmsta vänner kommer och ni grillar korv i skogen och sen få leka utomhus!

Så sluta visa stjärtfjädrarna för varandra som några j-a påfåglar. Lyssna på era barn istället!

9 som har tyckt till:

oumberligating sa...

Klok som en bok som vanligt! Har haft den typ av kalas som du beskriver, mina barn är i 20 års åldern nu och alla berättar fortfarande om våra vilda utomkalas då vi grillade och det ibland började brinna lite här och där!
Visa gärna stjärten, fast då i andra sammanhang!
Sexigaste dialekten är nog småländskan....särskilt när man säger korv!
Ha en fin fortsatt vekca!
Kram ifrån Oumberlige peter!

kattiiiiss sa...

Jag tycker som du.
Vi har alltid bjudit efter barnets ålder (vilket också tros vara det optimala). Som när Hanna fyllde 6 år så bjöd vi sex kompisar.

20 ungar hemma är för mycket.
Jag hade aldrig orkat!

Petra sa...

Visst är det hemskt, precis som Solsidans avsnitt när Markolio hyrdes in för att sjunga.

Kram

Anonym sa...

Känns som om det blir ett senare problem [typ om mindre än ett år]. Hittills har vi bjudit våra kompisar på DLGBs kalas :o

Västgötskan sa...

Skönt att läsa att man inte är ensam i Sverige om att köra "lagom" (svenska) kalas.
Förstår inte hysterin! Det är ju definitivt inte BARNEN som sätter ribban! :-P

- sa...

Jag är sååååå glad att detta fenomen inte existerade på samma sätt när min dotter var liten. För jag skulle ju aldrig haft råd med dylika tillställningar. Som tur är var min dotter å hennes kamrater fullt nöjda med att ha ett litet kalas hemma med tårta, ballonger och hemmagjort prinsess-tema..

Små barn ska inte behöva lida för klassskillnader/löneskillnader! Och dessutom, i vilken regelbok står det att man "måste" bjuda hem hela klassen. Hur många har plats/råd med det? Och hur kul blir det när en del av de i klassen är ungar som inte trivs ihop? Nä va fan...en del föräldrar skulle inte få ha barn alls.

Fru N. sa...

TACK!!! För "normala" åsikter. Alla kan liksom inte hoppa högst!!

Mitt barn fick idag en inbjudan till bowlingkalas där 4 barn bjöd in. Hallå? Ska jag nu köpa presenter för 100:- till fyra barn?
Jag känner mig förvirrad ;o).

Västgötskan sa...

FruN:
Aldrig i livet att jag hade köpt så dyra presenter om det är så många som har kalaset samtidigt. Köp något för runt 30-50 kr. Ofta går det att hitta helt ok presenter för det om man är lite fantasi-full! :-)

Fru N. sa...

Ja, jag är helt inne på billigare presenter :o)!!