Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 6 maj 2011

Vi är väl vuxna allesammans?

En kvinna blev nekad av bartendern att köpa en glas vin, med hänvisningen: "- Vi serverar inte ammande mammor här."

För det första innebär livsmedelsverkets senaste rekommendationer att en ammande kvinna kan dricka 1-2 glas vin i veckan utan att det är någon fara för barnet.
För det andra; vart ska detta "civilkurage" sluta? Ska vi neka alkolister att köpa alkohol? Ska vi neka sockerberoende människor att köpa godis? Ska vi neka rökare rätten att få köpa cigaretter/röka? (Förvisso redan gjort till viss del, i och med rökförbudet...)

Kan inte en kvinna få bestämma över sitt eget liv när de val hon gör dessutom uppfyller de rekommendationer som faktiskt finns...?! Utan att behöva känna ångest över att andra dömer hennes förmåga att vara mamma!
Det är ju inte barnet som dricker 1-2 glas vin med ca 12 %-ig alkoholhalt!

Hittade detta på kostdoktorn som förklarar det hela på ett bra sätt:
Så här är det: Vid graviditet leder 1 promille i blodet (tydlig berusning) till att även barnet får detsamma i sitt blod. Vid amning leder det till att barnet får i sig mjölk med 1 promille (0,1% alkohol) – mindre än en femtondel av styrkan i lättöl. För en liten bebis på 5 kilo som dricker 2 dl sådan mjölk skulle det alltså knappt motsvara den berusning en mamma på 75 kilo får av 2 dl (ett glas) lättöl.

Detta exempel innebär alltså när mammans blod uppmäter 1 promille. Efter 1 glas vin pratar vi kanske 0,2-0,4 promille...

6 som har tyckt till:

kattiiiiss sa...

Bra frågeställningar.
Jag vet inte riktigt vad jag anser. Det där med alkoholförbud under ammning lever kvar i mitt huvud, det är liksom inpräntat på något sätt..

katta sa...

jag tycker inte man kan neka nån till ett glas vin men ja hade själv svårt att sitta och dricka vin när jag ammade...hände nån gång med alicia...

Fast rökförbudet i resturanger får gärna fortsätta! är ju underbart för oss som inte röker att slippa känna lukten.

Västgötskan sa...

Jo, jag kan hålla med om att det känns lite konstigt efter alla år av absolut "förbud".
Men jag anser ändå att om man försöker tajma in det så att man ammar precis innan man tar ett glas så hinner det ju i stort sett försvinna ur kroppen på de 2-3 timmarna det tar innan de ammar igen. ;-)

Katta:
Ja, rökförbudet gör ju inte MIG nåt, eftersom jag inte röker. Som du säger, skönt att slippa! :-D

Alexandra sa...

Jag hade nog med nekat den ammande mammam, precis som jag nekar folk som har druckit för mycket, eller på annat sätt verkar för berusad/påverkad.

Niklas sa...

Varför är det så otroligt viktigt att dricka alkohol? Och hur vet bartendern i det här fallet i så fall att de 2 glasen vin som dricks på den krogen är de enda den veckan? Jag tycker det är bra att det finns människor som tar medmänskligt ansvar och ifrågasätter beteenden som potentiellt är riskfyllda.

Den andra sidan handlar naturligtvis om huruvida en förälder eller annan vuxen med ansvar för ett spädbarn bör dricka alkohol och därmed förändras, få sämre uppmärksamhet och sämre reaktionsförmåga? Hur många accepterar att barnvakten tar några glas vin?

Viola sa...

Jag kan tycka att det är ett undantag med moraliserande lagar när det är barn inblandade, men gränsen vad som är lagom mycket är ju väldigt personlig. Jag skulle antagligen vara ganska lullig efter två glas, men för vissa krävs det mer. Dock syftar nog rekommendationen 1-2 glas i veckan inte till att dessa glas kan intas samma veckodag om jag fattat det rätt...