Min träningsblogg - Rund är också en form!

lördag 23 juni 2012

Vispgräddskrig och jordgubbar i massor!

Vår dator har lagt ner så några bilder från midsommar kan jag tyvärr inte ladda över (i dagsläget)... Men kan i alla fall säga att det var en toppentrevlig dag och kväll.
Vid ett tillfälle ballade det ur lite och resulterade i ett vispgräddkrig.... Haha!

Mellansonen är uppenbarligen en (minst) lika stort jordgubbsfan som jag. Jösses, jag tror han åt fyra portioner!? (Och det var efter den vanliga sill- och potatis-måltiden). Vart fick han plats med allt...??

Värdparet hade fixat den här midsommartårtan från förra numret av Ica Buffé. SUPERGOD!!! Ganska söt. = Samma som god?!) ;-)



1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400 g)
150 g smör
300 g digestivekex
1 l jordgubbar
1 1/2 dubbeldaim (à 56 g)
3 dl vispgrädde

    Gör så här:
    1. Kolakräm: Lägg burken med sötad kondenserad mjölk oöppnad i en stor kastrull. Häll på vatten så att det täcker och lite till. Låg småkoka ca 2 1/2 timme utan lock, se till att vattnet täcker hela tiden. Fyll annars på efter hand.

    2. Ta upp den heta burken och skölj i kallt vatten. Låt svalna helt och öppna därefter burken. Den kondenserade mjölken har nu blivit till en kolakräm.

    3. Klä insidan av en form med löstagbarkant, ca 24 cm i diameter (för 8 bitar), med plastfolie.

    4. Smält smöret. Mixa digestivekexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på bottnen av formen. Ställ i kylen 1 timme.

    5. Rensa och dela jordgubbarna. Finhacka daimen. Vispa grädden fast och blanda med 2/3 av daimkrosset.

    6. Lossa kanten från bottnen. Lyft upp den, dra försiktigt bort plasten och lägg bottnen på ett fat. Bred på kolakrämen. Spritsa eller bred daimgrädden över. Ställ kallt fram till servering.

    7. Vid servering: Toppa med jordgubbar och resten av daimkrosset.

    Hoppas ni hade en kanonfin midsommar!

8 som har tyckt till:

Villa Frejas bokblogg sa...

Du ser! Ditt värdpar köpte alltså upp burken med kondenserad mjölk som JAG skulle köpt ;)
Vi får baka vår midsommartårta i efterhand i stället.
Kram.

Unknown sa...

Visst var tårtan god! En riktig godistårta! Jag har alltid några burkar med kondenserad mjölk stående, det finns så många, fantastiskt goda desserter man kan göra. Snabbt och enkelt också.

Kram

LillaTuss sa...

Jag åt en annan variant igår med sån där kolakräm... Annorlunda men gott

Duktiga Tjejen sa...

Gräddkrig låter spännande... Hade varit kul att se bilder, hoppas datorn börjar funka igen :D

Trillingnöten sa...

Herregud! Jag dör! Vilket recept!!

madelein - mamma till sex sa...

Oj vad gott!!
Ja visst är de roliga spökligan :-)
De kommer dit varje midsommar
Ha en fin lördag!!

Anna sa...

Åh tårtan ser supergod ut. Möjligt att jag provar mig på att göra en likadan vid tillfälle. ;)
Kram

kattiiiiss sa...

Låter härligt!

Lite impad över att du har recept här haha Det händer inte ofta ;-) Vuxenpoäng Malin! haha

Här regnade hela dagen bort men lagom tills kvällen sken solen.

Hoppas midsommardagen har varit toppen den med!

Kramar Katarina