Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 3 juni 2012

Söndag morgon - Här ska bakas!

Sambon var tvungen att dra iväg och dömma småknattar i fotboll, så här sitter jag med tre små gangstergrabbar... Mys! (Eller ja, för det mesta i alla fall. Förutom när de får något utbrott över något som inte går som de vill.) Hihi!

Om en liten stund kommer mina föräldrar och bror. Här ska bakas! Jag älskar min rutiga bakboken. Har den rutiga kokboken också. Hela omslaget känns så där härligt gammaldags på något sätt.
(Jo, jag är förmodligen en av dem som gick på det lätta reklamknepet. Haha!) Men den är bra också!  :-)




Jag bakade i princip aldrig när jag var yngre. Det vanligaste (och inte ens det var särskilt ofta) var väl när jag och pappa gjorde mumsiga negerbollar.
Jag minns när min mamma försökte skulle göra sockerkaka när pappa fyllde 50 år och alla hans arbetskamrater skulle komma hem och fira honom. Den blev halvplatt och torr. Så jag har fått jobba i motvind... Hihi! ;-)

Min mormor bakade däremot mycket. Det kanske är som med andra gener; de hoppas ofta över en generation eller två? Jag bakar hellre än lagar mat. Det sistnämnda är sååå tråkigt.


Vilket fördrar ni? Baka eller laga mat?


18 som har tyckt till:

Anna sa...

Efter tre år på hotell och restaurang så bytte jag helt inställning och har blivit mycket mer för bakning.
I perioder bakar jag också väldigt mycket. :)

...om bland annat... sa...

Baka är inte riktigt min grej, ändå ger jag mig på det emellanåt. Och lyckas alltid att misslyckas...

LillaTuss sa...

Jag föredrar en karl som älskar både och... men inte ens en sån har jag :))

Nina sa...

Jag har också de böckerna! älskar kokböcker!! Föredrar nog att baka, det blir godast... mat lagar jag oftast utan recept så varför jag har en dryg hyllmeter med kokböcker det vet jag inte riktigt egentligen... men det är roligt att läsa i dem!

Milla sa...

Jag är nog tyvärr varken bak- eller matlagningsälskare men jag har med åldern, hrm host harkel, märkt vissa tendenser till att börja gilla det.
Å,trädgårdspyssle med! What's happening, liksom, skratt.
Vad ska ni baka? Sockerkakan är ju uppslagen men blir det något mera?

PS. Om du smälter smöret till sockerkakan i micron? Glöm inte att ta ut det och hälla det i smeten. Sockerkakan blir väldigt torr då, skratt. En erfarenhet som jag inte glömmer i första taget. DS.
Kram kram

Hemma på våran gata sa...

Ja du säg det, laga mat eller baka??? Laga mat är kul om man ska ha gäster tycker jag, annars är det skittråkigt:p baka e nog roligare får jag säga:)
Hoppas du haft en bra helg!!
Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Måste jag välja? Haha... båda är grymt tråkiga. För det mesta. Jag blir bara stressad och irriterad. Men jag gillar att slicka smeten sen :)

äppelblomman sa...

Jag är nog en perioder... Ibland älskar jag att baka i ibland älskar jag att laga mat... I ibland spyr jag på att laga den sär ständiga maten...;)
Hoppas fikat blir gott!!
Kram K

Vero sa...

Jag föredrar att laga mat, älskar att laga mat, testa mig fram och också att äta! Hihi....

Som tur är så gillar min dotter att baka fikabröd, så det blir liksom komplett för oss.

Ha en fin söndag!

♥ Carina ♥ sa...

Hmmm... svår fråga då jag inte är så förtjust i varken matlagning eller bakning. Men ibland får jag nåt ryck och då gäller det att passa på innan anfallet går över ;)
Kram

jenny sa...

jag bakar också mycket hellre och min guru är anna bergenströms böcker. kolla in dem om du inte gjort det.
hoppas det blev ett bra bak!

Jouline sa...

Oj att välja mellan dom är svårt, då jag tycker om både att laga mat och att baka! Men bakningen kommer mer i perioder och matlagning måste man ju göra varje dag... så då väljer jag nog baka.. =)

madelein - mamma till sex sa...

Sitter på kurs och har inte hunnit med bloggandet idag. Hoppas du haft en bra dag!!

kattiiiiss sa...

Båda delar är lika roliga! Men baka är nog ändå strået skojigare :-)

Hoppas att baket blev bra.
Själv vilar jag på soffan.

Kram K

Trillingnöten sa...

Jag älskar att baka!! Men matlagningen börjar komma den också...fast baka! Yes!

Mallan sa...

Jag föredrar helt klart att baka. Hatar att laga mat!

Susjos sa...

Nja, inte kul med nåt av dom...men har man tid är både laga mat och baka kul! Älskar däremot att ÄTA både mat och hembakat :)

Duktiga Tjejen sa...

Älskar både mat och bak, men däremot är jag mycket bättre på matlagning!