Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 29 juni 2011

Grannfejder...

Det är sällan jag förstår mig på det där med grannbråk. Media skriver både gnäll-artiklar och gör gnällprogram i ämnet. I 99 % av fallen vet ju personerna inte ens vad de bråkar om?! (Vadå långsinta...?)

Det kan vara alltifrån skuggande träd, övervuxna häckar, lekande barn, tvättlinor, katter, grill-os, you name it... (Vem sjutton klagar på något så banalt som grill-os, för övrigt?!)

Jag tror att många (inte alla) gnäller för gnällandets skull. Jag menar, hur svårt kan det vara att PRATA med varandra? Säga att "Du behöver väl inte klippa gräset klockan halv 7 på morgonen" eller komma överens om att häcken klipps varannan gång.

Och den där grenen som sticker över på den andres sida. ÄR det verkligen så farligt om grannen sågar av den, när resten av mastodontträdet är på din sida?

Jag är glad att jag bor på landet! I stort sett allt som behöver/önskas göras får man göra själv. Man kan inte skylla saker på någon annan. Eller jo, det hade man nog kunnat om man försökte, men varför anstränga sig...? :-)

5 som har tyckt till:

snawitz sa...

Har aldrig förstått mig på de som ständigt och jämt hakar upp sig på andra människors göromål.

Är glad att jag bor i lägenhet

Nettan sa...

Som tur är har jag trevliga grannar förutom ett nyinflyttat äldre par som tittar bort så fort man hälsar, men det är väl snarare deras problem när dom väljer det. Måste vara fruktansvärt att bo granne med någon som hade klagat på allt. Landet är då inget alternativ för mig eftersom det verkar vara lite otäckt att vara helt allena någonstans i ingenstans. / Nettan

Västgötskan sa...

Snawitz:
Nej, inte jag heller. Självklart finns det saker man kan småirritera sig på nån ENSTAKA GÅNG. Men grannar som bråkar om allt och alltid, har jag ingen förståelse alls för.

Nettan:
Ha ha! Nej, jag var (och är fortfarande till viss del) JÄTTEmörkrädd. Det i kombination med att sambon reser är inte alltid helt bra... Vet inte hur vi/jag tänkte där. ;-)

Anonym sa...

Visst drömmer jag om en stuga med trädgård och närhet till vattnet.
Det är en kostnadsfråga, och så skulle jag nog dö av att inte ha någon granne i närheten ifall nåt skulle hända

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det där med gnäll och klagan bara för sakens skull. Fy skäms på dem.