Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 10 mars 2011

Vill ni ha något att oroa er för...?

Nu kritiseras den nya serien "En unge i minuten" av en barnmorska, som anser att man kanske oroa unga blivande mödrar i onödan. Hon tycker bl.a. att man inte visar tillräckligt mycket av hur mycket barnmorskan är i rummet och "pushar" och peppar kvinnan.

Pushar och peppar...?! *harkel* Ja du... Då skulle barnmorskan i fråga varit med när jag födde tredje sonen. Där kan vi snacka om barnmorska utan koll... Tur att jag hade gjort det där 2 gånger innan! När jag till slut (under en krystvärk) ropar:
"-Den kommer nuuuu!!!" så svarade hon en bit längre bort:
"- Ja ja, lugna dig lite..."

Ett sådant svar lugnade mig INTE!! Och uppenbarligen inte henne heller, när hon 2 sekunder senare slängde ett öga åt mitt håll och såg att sonens huvud redan var ute. Om en trebarnsmor säger att barnet kommer, är det med 99,9 % säkert att barnet faktiskt kommer!


Ab, Ab

7 som har tyckt till:

Tove Kungsholmen sa...

Vilken kass Bm du råkade ut för!

Och lite tidigt att kritisera "En unge i minuten" redan kan jag tycka, hon borde ge det iaf ett avsnitt till.

Jempa sa...

Verkligen kass! Jag börjar mer och mer känna vilken feting-tur jag hade med min bm..

bagerskan sa...

Jag tycker seriens första avsnitt var bra och verklighetstroget. En bitterljuv känsla att se dom plågas och föda fram små bebisar, en annan kommer aldrig få plågas så igen. Hädanefter är det planerade snitt tyvärr!... eller tur nog, beroende på hur man ser på det. *ler*

Västgötskan sa...

Nej, det kändes ju inte helt förtroendeingivande. Jag som hade funderat lite på att föda hemma (men vågade inte). Kanske hade känts bättre än det här...?!

Tur att jag inte var förstföderska, för då hade man nog blivit avskräckt. :-P

Västgötskan sa...

Karin:
Ja, båda "sidor" har ju sina för- och nackdelar.
Fast sjukhusskräck som jag har, så hade kejsarsnitt inte varit något trevligt alt. ur mina ögon sett. :-)

- sa...

Äsch, dessa serier om att föda barn finns det ju mängder av, vad skulle det vara för speciellt med just den serien? Det finns nog värre saker att bli oroad över när man väntar barn. Alla idiotråd på diverse forum tex. Eller i Aftonbladet. Som förstföderska kan man nog bli ordentligr förvirrad av alla motsägelsefulla saker och hemska förlossningsberättelser...

Anonym sa...

Det här programmet är betydligt mer verklighetstroget än dito amerikanska där den blivande mamman piper till lite och två krystvärkar senare är barnet ute. Jag tror att det är bättre att vara förberedd på att det gör helvetiskt ont men också att se lättnaden och den totala lyckan när det är klart.