Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 6 mars 2011

Är det ett slut, ska det vara ett SLUT!

Skippade "andra chansen" igår och bestämde mig för att se "Shutter Island" med bl.a. Leornado DiCaprio som gick på canal+. Jag såg trailer för den tidigare i veckan och tänkte:
"- Den verkar påminna lite om Lost. Kan det bli bättre?!"'


Ja, vad ska man säga... Det kändes förvisso lite som "Lost" med lite stänk av "Greven av Montechristo".
Men jag måste säga att jag AVSKYR filmer med skumma slut. Jag vill veta hur en film slutar! Inte sitta som ett stort fån i soffan vid eftertexterna och tänka:

"- Vänta nu... Vad f-n hände?? Hur slutade det? EGENTLIGEN?"


4 som har tyckt till:

Jempa sa...

Jag kan hjälpa dig.. (SPOILERVARNING! Har ni inte sett filmen, läs inte denna kommentar! :) Jag har nämligen läst boken som Shutter Island är baserad på, och där är slutet mycket tydligare.
Det är alltså han själv som är galen pga att hans fru dödade hans barn och då mördade han henne, så dom har iscensatt hela grejen i förhoppning om att han ska bli frisk och inse sanningen, men det blir han inte, så då blir det raka vägen till lobotomeringen för han är för våldsam och farlig helt enkelt..


Vad gäller Inception så var det en klarsynt kollega som påpekade att det måste vara verklighet, för hade han varit i en dröm hade han varit i någon annans dröm, inte sin egen. Och då hade det inte varit möjligt att se gubben och hans barn hemma, eftersom de andra i filmen inte kände dom.. :)

Västgötskan sa...

Jo, den biten hängde jag med på (att hans fru mördat barnen och att han blev "galen").
Men vad menade han med den sista repliken när han satt på trappan med "kollegan/psykiatikern" och han dessutom kallade honom för "Teddy?"

Lobotomin trodde jag att Rachel (som inte fanns?) lurade honom att tro att den existerade i fyren, men att det inte fanns mer än i hans fantasi...?

Jempa sa...

Nu var det ett tag sen både boken och filmen, men läs boken (patient 57 tror jag den heter..) så kommer allt bli mycket klarare.

- sa...

Såg den för ett tag sen med dottra och jag älskade filmen, trots att den var så skum! Jag blev också lite förbaskad på det skumma slutet men sen kom jag på att det kanske bäddar för nån slags uppföljningsfilm...hoppas!