Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 9 mars 2011

Jo, det är blooood! Inte regn...

Aftonblaskan försöker "skriva bort" tabun kring det där hemska, pinsamma, hemliga ämnet... Mens! Idag kan jag utan problem erkänna att;
* För det första; ja, jag har mens.
* Ja, jag använder största tampongstorleken.
Och killar; storleken på tampong är inte detsamma som storleken på "hålet". Bara så ni vet! ;-)

En annan viktig fakta; mens är inte blått. Jo, det är helt säkert! Det är rött... Det är bloood! Inte en ljusblå vätska i en mugg... :-P

Så länge vi inte ens kan göra en trovärdig reklam kommer unga (och äldre) tjejer skämmas över sin mens.
När vi ändå är inne på ämnet; Mellansonen kommenterande faktiskt en mens-reklam häromdagen med följande:
"- Mamma, titta vilken fin blomma och fint regn!"

Observera att det i själva verket var flertalet bindor som skulle föreställa en näckros och blått vatten som man hällde ner på bindorna/blomman.
Vad är det vi försöker illustrera egentligen...??! :-P

PS. Vad är själva grejen med dessa söta, gulliga, puttenuttiga tampong-askar?



Ab, Ab,

4 som har tyckt till:

äppelblomman sa...

Då är vi 2 då som HAR mens:-( O huuuur mycket som hels med den största tampongen här med...
Men va fasen du ska väl inte ha mens redan så snabbt efter att du fått barn?:-(
Kram K

- sa...

Have a happy period my ass! Jag spyr på de där förljugna reklamfilmerna - och jag är oerhört lättad och lycklig numera över att inte ha nån mens längre. Det är kladdigt, besvärligt, det gör ont, bindorna blöder igenom etc etc. Jämför reklamen med analklåda som inte var kul illustrerat, eller fotsvamp. Och tänk att på teve kan man visa ungdomar som ligger med varandra hejvilt utan restriktioner..men MENSBLOD får man inte visa. ÅHNEJ, vad ÄCKLIGT!

Varför är DET så tabu?

Fresa sa...

VA?? har ni inte blått blod? kanske bara sånna som jag, lite finare människor som har det då :P

och det pluttinuttiga är ju till för att vi ska känna oss såååå flickiga.. tom när vi har mens..

reklam hit o dit, de flesta suger rejält!
jag skämdes över min mens i över tio år.. sen slog det mig.. JAG ÄR KVINNA och då har man mens.. naturens naturliga sätt att säga "SORRY du blev inte gravid denna månaden heller, du måste straffas!" :P

Art of jean sa...

Att man skippar blod i reklamen är nog mest av hänsyn. Finns rätt många där ute som mår illa av att se blod- som knappt tål att se det på film utan att svimma. Precis som att jag är lika tacksam att man inte visar bäbisarnas "riktiga" kiss och bajs då de gör blöjreklam :P