Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 25 mars 2011

RUT-avdraget har ingen betydelse för de som behöver det mest!

Föräldrarnas upplevda stress att hämta barnen tidigt på dagis resulterar i att "Nanny-kulturen" blomstrar.
Som jag har skrivit vid något tidigare tillfälle; jag är den första att erkänna att jag känner mig aningen "sämre" än andra, när jag traskar in på dagis och det är min son och max 2-3 andra barn kvar. Vad jag däremot inte förstår är VARFÖR jag känner så?

Skulle det på något sätt vara bättre att låta en "nanny"/pedagog (för jag FÖRUTSÄTTER att de har utbildning?!) hämta barnen 2 timmar tidigare istället för att låta dem vara kvar på dagis med fåtalet barn och även där pedagoger?

Varför ska man betala dubbelt när man inte behöver? Pedagoger + barnen känner sig hemma vs. pedagog + hemma. Har det någon större betydelse, när det ändå inte är föräldrarna som hämtar...? Den lösningen innebär ju inte att du får mer tid med barnen!

Det faktum att RUT-avdraget finns gör ju egentligen bara att medelklassen (utöver de rika) har råd med barnpassning. Att halva kostnaden dras av spelar ingen roll för den ensamstående mamman som har MINST betalt. För henne är 500 kr i månaden ändå 500 kr för mycket!

4 som har tyckt till:

Lina sa...

Hallojsan!

Han är inte nervös alls och tuggar i vanliga fall bara på tuggben. När han är ensam stänger vi av huset med kompostgaller så han har liten yta.

Han hade nog bara tråkigt för stunden tror jag..

Ha en underbar helg och tack för tipset!
Kram

Bloggande 4barnsmamma sa...

Inte lätt det där!
Hoppas ni får en fin fredagskväll:)!

Alexandra sa...

Skapar ju jobb med, vilket är possitivt.

Villa Frejas bokblogg sa...

Fjantigt. Det är fjantigt att låta en nanny hämta. Som sagt, barnen får ju inte mer tid med föräldrarna...
Fjantigt också att somliga yrken tycks "onödiga" eftersom de värderas så lågt med en fjantlön.