Min träningsblogg - Rund är också en form!

tisdag 8 mars 2011

Barnen hämtas ca 17.15. Hoppas inte soc kommer nu (?!)

Jag är den första att erkänna att jag faktiskt blir smått stressad vid dagishämtningen, när jag ser att det är mina barn och eventuellt ett par stycken till ensamma kvar.

Konstigt nog känns det mer accepterat att lämna barnen vid 06.30 så länge man hämtar tidigt. Att däremot lämna vid 09.30 och hämta så sent som 18 är hemskt enligt många.
För att inte tala om att lämna vid 07.30 och hämta 17.30 som vi gör... (Borde jag ducka nu?) Jag kan väl för "säkerhets skull" nämna att istället för att korta dagarna är barnen lediga varje onsdag.

Frågan kvarstår; varför får man allt som oftast en "dålig förälder-stämpel" om man hämtar sina barn senare än 14.30-15.00? Sen när det blev regeln och vi andra vanliga, arbetande svenssons undantaget?

Utöka dagistiderna
istället! Att det inte är lag på nattdagis i kommunerna är katastrof. Hur har de tänkt att ensamstående mammor ska kunna tacka ja till att jobba t.ex. inom vården (kväll/natt-tider) när det inte finns någon barnomsorg??



DN, Ab, Ab,

6 som har tyckt till:

- sa...

Det var så redan när min dotter var liten och gick på dagis. Var man sista förälder in för hämtning fick man ett bemötande av dagispersonalen som om man vore skit under deras skor. Och nattdagis - ja..vi har två i Linköping, det ena på andra sidan stan från mig och det andra också för långt bort - iaf när man bara har cykel och buss att tillgå och ingen bil. Det var det det stupade på när jag fick erbjudande om jobb som innebar skiftarbete..

Nej ibland känns det ju som att hur man än gör som förälder så gör man fel i andras ögon. Det retar gallfeber på mig att "alla andra" har så mkt synpunkter och tror sig veta vad som är bäst för alla andra barnfamiljer.

Lina sa...

Ja visst serrö! Jag ska fettsuga magen. Efter 4 års lidande så ska det äntligen göras. Jag är skitnervös men överlycklig. =)

Nu jävlar!

Tove Kungsholmen sa...

Men får ni ha dem där så mkt fast du är föräldraledig? Var det inte du som hade helst hemska tider under förra föräldraledigheten eller minns jag fel?

I Sthlm är det 30/vecka under f-ledighet.

Västgötskan sa...

Nej, du har helt rätt Tove. Detta är deras ordinarie tider, inte nu under föräldraledigheten. :-)

På äldsta sonens gamla dagis var de väldigt oflexibla. 08.30-11.30 gällde. Som tur var (nu när äldsta sonen går i "nollan") så är mellansonens dagis betyyyydligt mer flexibla! :-)

katta sa...

Hämtar Alicia 17.00 och det är inte många som är kvar då...konstigt tycker ja också!
Dom har ändrat sig...kors i taket...läste att man fick välja antingen 3 dagar 5 timmar eller det kassa som vi hade när vi gick hemma med dom små :-)

Västgötskan sa...

Katta:
Oj oj! *chockad*
Får man välja tider också, eller väljer de VILKA 5 timmar på dagen man ska ha?