Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 18 januari 2010

Privatisering - Så gick det sen...

Sedan marknaden avreglerades för receptfria läkemedel 1 november förra året, har de mest sålda produkterna ökat i pris. Alvedon har t.ex. gått upp 40 % vilket Bo Kollberg menar inte är ökade marginaler utan beror på försvagad krona…

Apotekets varumärkesdirektör tror att de passade på att höja inför tuffare tider med mer konkurrens och prispress. Samtidigt tror tillverkare inte att priserna kommer sjunka.

Om Bo Kollberg nu hänvisar priset till svag krona, vad händer den dagen kronan stärks?Kommer de sänka priserna med lika mycket…?? Höjningen känns otroligt tajmad för att inte ha med avregleringen att göra. Dessutom på de mest sålda produkterna. Så lägligt…

3 som har tyckt till:

Rudis sa...

Att läkemedlen blivit dyrare är sant, men två saker bör man nog ha i åtanke när man bedömer reformen.

Först så handlar prishöjningarna bara om några få kronor, Apoteket tog tidigare 30kr för en ask Alvedon och nu tar min lokala butik 38kr. Höjningen är stor i procent, men liten i kronor. Jag får min lön i kronor och jag betalar mina räkningar i kronor, så kanske bör man också diskutera prisökningarna i kronor.

För det andra så är själva priset endast en liten del i kostnaden för att skaffa receptfria läkemedel. Jag bor inte särskilt nära de befintliga monopolapoteken, utan ca 2 mil utanför Gävle. Innan avregleringen var jag tvungen att ta mig tid att åka in till Gävle för att få tag i t ex Alvedon. Efter avregleringen köper jag Alvedon i min lokala butik för 38kr asken. 8 kronor mer än tidigare, men jag sparar restid, bensin, p-avgift mm.

Alla bloggare som skrivit att det blivit dyrare att skaffa receptfria läkemedel efter avregleringen måste därför rimligen bo granne med befintliga monopolapotek...

Västgötskan sa...

Skillnaden är ju att trots att det "bara" är en prishöjning på 8 kr har man även minskat antalet tabletter/fp från 30 till 20 st...

Klas sa...

Har apoteket höjt sina priser ?
Jag har faktiskt inte kollat...

Har dom inte det så är det förstås inte en höjning i realiteten - utan då är det bara medelpriset som gått upp iom att man kan köpa det dyrare på andra ställen - men dom som vill ha det billigare har inte fått det sämre.

Jag som inte gillar att behöva vänta till på måndag för en ask alvedon på sändagskvällen, eller åka 2mil till det enda kvällsöppna apoteket betalar gärna 8kr mer den gången...och kanske sparar inte genom att planera inköpet och köpa det på apoteket eller ngn affär med lägre priser nästa gång.

Men som sagt: Jag vet inte om det är medelpriset eller om ALLA har höjt sina priser...

/K