Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 12 april 2010

Varför inte bara erkänna att de gjorde fel?

aftonbladet ställs frågan; "Var svininfluensan överdriven"?
För er som följer min blogg; Behöver jag säga vad jag tycker...? Låt er lyssna på ett rungande ja!!!

Gregory Hartl på WHO säger:
"– Vi vet ju ännu inte hur många som skulle ha dött utan vår insats och hur många som kommer att dö. En pandemi sträcker sig över flera år."

Here we go again... Försvar. Istället för att erkänna att man skrämde upp en hel värld mer eller mindre i onödan. Det är 18.000 människor som konstateras har dött pga svininfluensan. 18.000. I hela världen! I Sverige dog 25 personer, varav ett fåtal inte tillhörde någon riskgrupp.

Kvar stod vi med överflöd av vaccindoser, 70.000 doser, som kostat svenska staten miljoner. Vem vet. De kanske kan använda dem nästa vinter. Om någon vill vaccinera sig IGEN. Vad säger ni; sugen någon?

7 som har tyckt till:

- sa...

Den där artikeln gjorde mig skitförbannad. Sitta där och skriva tårdrypande artiklar och försöka verka oskyldig..

Men jag är ju inte förvånad. Aftonbladet är en de värst hycklande tidningarna som finns. Usch! Ha mage att prata om vilka som piskade upp stämningen med svarta rubriker och vilka som tjänade på det.

*muttrar surt*

Tessan sa...

Men du... det finns ju också en möjlighet att influensan faktiskt inte fick den spridningen man trodde just pga all vaccinering. Varför är det så viktigt att ha rätt eller fel i frågan? Jag är mest tacksam över att inte fler dog/insjuknade. Oavsett anledning.
Och det handlade ju faktiskt inte bara om dödssiffror. Det handlade om att viktiga samhällsfunktioner ev. riskerade att bli utslagna. Det hade inte varit någon hit enligt mig.
Nej, nu blev det inte så. Vilken tur. Oavsett aneldning, som sagt.

Anaiah sa...

Fast du vet ju inte heller hur många liv som räddats FÖR ATT man valt att massvaccinera. De flesta tog ju faktiskt den där sprutan. Jag tycker det är lite ogenomtänkt av dig att säga att det är "mer eller mindre i onödan"...

Dessutom, från föregående pandemier har vi ju lärt oss att det kanske faktiskt är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Mollamaja sa...

Jag är ABSOLUT inte sugen på flera vaccineringar, trodde från början att det var en överdrift stor skala, liksom fågelinfluensan. Lät mig övertalas till att ta vaccinet för svinisen, men inte en gång till. Varför spruta in sjukdomar i kroppen?

Västgötskan sa...

Tessan:
Det är inte viktigt för mig att ha rätt eller fel. Men jag gillar att säga vad jag tycker. ;-)
Vad gäller vaccinationen så var Mexico det land som vaccinerade minst och inte blev det värre där...

Anaiah:
Det har diskuterats mycket om varför den blev klassad som pandemi (klass 6) över huvudtaget...

Mollamaja:
Håller med!

Anaiah sa...

Fast nu var det ju inte det du diskuterade...

Apropå hur olika länder drabbades så är det ju omöjligt att säga hur en sjukdom kommer slå i ett land jämfört med ett annat. Mycket har med klimat, tidigare och besläktade sjukdomar osv och att jämföra Sverige med Mexiko är som att jämföra päron med äpplen - det enda de har gemensamt är att de är frukter.

Jag säger inte att det hade blivit allvar à la Spanska sjukan här om vi inte massvaccinerat, det tror jag inte, jag säger att vi inte kan veta och således finner jag det ganska så lättviktigt att säga något i stil med "vi dog ju inte, hotet om nya influensan var överdrivet".

LillaJag sa...

Anaiah: Det räcker att gå till Norge, Finland eller Danmark. De får väl ändå räknas som ganska lika Sverige i det mesta...? De massvaccinerade inte och KONSTIGT nog hade de nästa identiska %-tal som Sverige vad gäller insjuknade, döda och den så kallade pandemins längd. De hade fel. VÄLDIGT fel.

När dessutom ett gäng av de högsta gubbarna inom WHO även sitter med i höga positioner i olika läkemedelsföretag, så börjar jag bli väldigt skeptisk. Framförallt efter som de fick skriva om och ta bort över hälften av de kraven som ställdes för att en sjukdom ska få klassas som pandemi. Dessa personer tjänade bra med pengar och vår regering tvingades att inhandla en himla massa vaccin. Det i sin tur gjorde ju så att de var tvungna att skrämma hela Svenska folket för att bli av med vaccinet igen. För de kan ju inte betala 3 miljader för något som inte behövs... De hade fel. VÄLDIGT fel.