Min träningsblogg - Rund är också en form!

lördag 10 april 2010

Ett jämställt bröllop. Men SEN då??

Skulle någon fråga mig om jag är feminist vet jag inte vad jag skulle svara... Ja, jag tycker att kvinnor ska ha lika lön för lika arbete. Inte snack om den saken! Men när man börjar diskutera att bröllop i dagens samhälle är tecken på "antifeminism" då blir jag antifeministisk!
Bröllop är, för mig, en tradition, en kärleksförklaring! (Som man förvisso kan vara utan, för jag är själv inte gift). Men att se människor prata om det som ett problem för dagens feministiska syn är ju bara löjligt.

Kvinnor har en benägenhet att prata mycket, men agera lite. "Jämställdhet är sååå viktigt". De förväntar sig att få lika mycket betalt, trots att de är föräldralediga 15 mån och deras män endast i 1-3 mån... Vi lyckas dessutom få en "Fru går-man". Hur viktig fråga är det??!

När äktenskap går i krasch får 9 av 10 kvinnor vårdnaden av sina barn och då tycker plötsligt ingen att det är konstigt...?!

3 som har tyckt till:

Anonym sa...

jag håller med vissa grejer, jag tycker t ex att männen ska ha lika mycket föräldraledighet som kvinnorna och att det ska vara lika stor chans att mannen får vårdnaden om barnet och lön ska vara baserat på arbetet, men oftast arbetar kvinnor lika bra som männen

sara - tävlingar, rabatter och en massa kroppskomplex. sa...

Ett konstigt samhälle vi lever i!
Själv skulle jag kunna tänka mig att gifta mig borglit, av lathet, med alla papper det innebär som sambo med barn..
Jag har tagit ut 30dagars mammaledigt med min dotter.. Sen fick sambon ta över.
Men 2a barnet klarade jag 6 mån hemma.. Så där är vi tvärtom..

Freedomtravel sa...

Men just det är ju VÄLDIGT konstigt. och faktiskt många män (pappor) som råkar illa ut och förlorar vårdnaden om sina barn. Det är inte rättvist att kräva att de ska ta halva ansvaret för barnet, och sedan på rutin ta barnen ifrån dem...