Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 30 april 2010

Var är alternativen?!

Jag har länge varit oerhört imponerad av Maria Wetterstrand (långt innan hon blev populär i alla undersökningar). Däremot har jag svårt att köpa argument som:
"Vi måste höja bensinskatten för att rädda miljön". Hur är det tänkt att det ska fungera i praktiken??

1. De finns de som bor där man är beroende av bil.
2. Kollektivtrafiken är under all kritik! (T.ex. när en 35 min lång bilfärd blir nästan 2 1/2 h med buss...)

Det går att jämföras med kärnkraften; "Nu måste vi stänga ner en reaktor!" säger man och sen står vi där med skägget i brevlådan och förstår inte alls (...) varför elen inte räcker till.

Har Maria Wetterstrand och Maud Olofsson hört talas om REALISTISKA alternativ?? (Och säg inte bioetanol för då skriker jag!)



SvD, SvD, DN, Ab, Ab

5 som har tyckt till:

Erik K sa...

Maria Wetterstrand är den första som vågar att ta itu med ett problem som troligen redan i slutet av nästa mandatperiod kommer att bli akut. Vi befinner oss antigen redan på eller mycket nära på peak oil. Peak oil är det tidpunkt vart oljeproduktionen har nått sitt maximum och därefter börjar att minska. I de senaste 25 år har vi förbrukat mer olja än vi har hittat. För vart fat olja vi hittar i dag förbrukar vi 4 fat. De existerande oljefälten börjar nu att minskas i oroväckande takt. Vi får i dag kring 50% av den olja vi behöver från antigen Danmark eller Norge. I år 2015 har Danmark exporterat sitt sista fat olja, Norge följer efter i år 2025.

När OPEC minskade sin oljeproduktion med 5% under oljekrisen i början av 1970'talet steg oljepriset med 400%. En minskning av produktionen med 5% VARJE år är något vi kommer att se om ganska få år. I stället för att då skulle genomföra en panikartat omställning är det bättre att börja nu.
En omställning kommer inte att bli lätt. Det finns få alternativ till oljan i transport. Det som finns här och nu är elektrisk transport - järnväg. Det är därför viktigt att satsa på utbyggnaden av nya järnvägar. All transport kan dock självklart inte föregå på räls. Bil och lastbil kommer även i framtiden att behövas. Det alternativ som finns som skulle kunna användas i vagnparken är framställning av metanol/DME från svartlut. 50% av det nuvarande behovet för bensin/diesel skulle kunna täckas härav. För att få gång i denna processen krävs dock starka styrmedel.

mvh
Erik

oumberligating sa...

Jag har alltid gillat Maria Wetterstrand och fick för en tid sedan en förfrågan om jag ville vara med på miljöpartietslista!
Är faktiskt medlem i det partiet, kommer fortsätta vara det fast inte aktivt för nu har det börjat dyka upp konstigheter, du visar på en av dem i ditt fina inlägg!
Okej, miljöpartiet har alltid varit lite konstig, men jag står för det de gjorde i början, belysa miljöfrågor och ibland påsåvis kunna vara lite "vågmästare"!
Fast det största problemet för mig personligen är att Miljöpartiet Sverige sammarbetar ohämmat med Tyska Miljöpartiet som är för prostution, De Gröna i Sveriga har valt att inte hamna på kollosionskurs med dem i den frågan för att kunna jobba med andra "viktigare miljöfrågor"!!
Intressant var är inte mer än total "miljöförstöring" än att kvinnor måste sälja sina kroppar för att kunna överleva!
Hoppas nu ingen djävla idiot säger att det finns "lyckliga horor"!
Jag har träffat några i mitt tidigare jobb inom vården, de sa i masssmedia att de var lyckliga, klart som fan att de gjorde det, de ville ju ha kunder!
Hmmm....spårade jag ur där? Kom jag ifrån ämnet...nä inte då!
Allt hänger ihop!
Fast som du vet så går jag ju själv ut i en personvalskampanj så nu är jag snart utesluten ifrån miljöpartiet, så går det för dem som tycker annorlunda, oavsett partifärg!
Ha nu en riktigt fin Valborg!
Kram ifrån Peter!

Andreas sa...

Det finns ju bilar som går på annat drivmedel än bensin? Dessutom rör det sig om väldigt lite pengar. Själv betalar jag gärna ett par kronor mer om dagen om jag kan bidra till mindre miljöförstörningar.

Anonym sa...

Om W. Ska göra något rejält för miljön är bensinskattehöjningen bara strunt. Men hon kan börja med att vara god exempel och sluta pendla mellan Stockholm/Helsingfors per flyg varje veckoslut. Etanol? Då skriker vi ihop

- sa...

Det där skrev jag om förra gången de höjde bensinpriset med samma argument. Och som sagt, folk kommer inte sluta åka bil för det, delvis för att många inte har nåt att välja på. Argumentet köper jag inte - för det är bara en svag ursäkt för att somliga ska få in ännu mera klirr i kassalådan. Det känns ungefär lika trovärdigt som i vintras när elbolagen passade på att tjäna lite extra genom att stänga av en reaktor här och där och sen höja priserna.