Min träningsblogg - Rund är också en form!

söndag 11 april 2010

Barnsäkerhet. Ibland känns det som att det går till överdrift?

I en tråd på familjelivs forum diskuterades trappgrindens vara och icke vara. Jag ska ärligt erkänna att vi aldrig haft trappgrind... Är jag en dålig mamma för det??
Klart det var lite "kollande" när yngsta sonen var mindre, men nu är han en expert på att gå både upp och ner för trappan. Han gör det dessutom med stor försiktighet! Klart det skulle kunna hända något, men äldsta sonen (snart 6 år) har (konstigt nog) dundrat ner för trappan fler gånger än lill-killen. Man kan inte vaka över dem 24/7 och tro att man alltid kan (överbe)skydda sina barn!

Vill man inte oroa sig ALLS finns ju detta alternativ...

Jag lever i tron att; får barn prova själva, testa sig fram så LÄR DE SIG hur man ska göra/bete sig! Har man alltid haft en trappgrind, tror sjutton att de vill klättra upp och ner så fort de får chansen om man tar bort den efter 2-3 år?!

Eller människor som plockar bort allt porslin i "nå-höjd". Varför? Klart att barnen då pillar på allt de kan komma åt när de är på besök hos andra?! Jag vill ju hellre att de gör sönder något hemma hos mig/oss än hos någon annan!

4 som har tyckt till:

- sa...

Hur många inlägg tog det innan tråden som vanligt spårade ur fullständigt?

Jag var medlem där ett tag, men irritade mej så mycket att jag avreggade mig ganska snabbt..

Och för övrigt har du helt rätt - sunt förnuft säger att man visst måste se till att omgivningen är någorlunda säker för barnen, men man KAN inte skydda dem mot precis allt..fick en del som dom ville skulle ungarna helst bo i en bacillfri bubbla..

Ungar SKA lära sig via trial and error, ramla och slå sig osv..det är nyttigt. Till en rimlig gräns såklart ;)

Västgötskan sa...

Njae, det var en ganska sansad diskussion. FAKTISKT! :-)
(Håller med dig om att det finns mycket moralpoliser på FL).

Anonym sa...

Vi har alltid haft trappgrind. Men alltid låtit barnen klättra upp coh ner och de lärt sig jättebra. Tror det sitte kvar sen vi var små. Och av den lathet av oss att vi kan ta det lugnt när vi är nere utan att hålla koll på lilltrollet vad hon ska busa till uppe. Inte för oroligheten av klättrandet i trappan.
Ang FL. Lämnade det forumet efter at det blivit mer och mer hätsk stämning...

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

Jag förstår hur du menar och jag håller med till viss del. Själv har jag trappgrind eftersom jag dels har klinkers under trappan och ett fall gör ooooont plus att trappan är brant och hal OCH att min minsta är 67 cm och klättrar = helt oförståndig men liten och snabb ;-)

Har man lugna barn, eller lite större barn som man kan vakta eller resonera med så är det väl ok att inte ha men jag har grind för att slippa ha hjärtat i halsgropen eller behöva sitta där dagarna i änden. Jag vet att det går över men just nu är det jobbigt att ha en klätterapa. Man kan nog inte säga varken bu eller bä utan bara acceptera att barn är olika, liksom föräldrar och familjesituationer!