Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 27 januari 2011

Det är sällan jag håller med Katrin Zytomierska...

...men idag kände jag att jag var tvungen! ---> Läs här.
Frågan som tas upp idag, efter statistik där det påvisar att män är inblandade i fler dödsolyckor än kvinnor, är: Vem kör bäst? Kvinnor eller män?


Nu måste man ju generalisera rätt grovt, men självklart är det män! Jag vet inte hur många kvinnor jag känner/ har känt/"en kompis till en kompis" osv. som kör som krattor! Jag vet inte hur många gånger jag blivit skjutsad och har suttit smått paralyserad av skräck, mött en kvinnlig förare i en rondell eller korsning (senast idag!) som verkligen får mig att undra; "Det är ett under att det inte sker FLER olyckor!"

Antalet dödsolyckor måhända är fler när det gäller män, kanske enbart för att de har bättre självförtroende och ofta kör FORTARE (= allvarligare olyckor).

"Om alla körde som en kvinna skulle vi ha halverat antalet olyckor för flera år sedan",
skriver man. Jag skulle nog vilja ändra den frasen till;
"Om alla körde som en kvinna hade vi velat att bara män körde bil!"



DN, SvD,

6 som har tyckt till:

Jempa sa...

Det är just därför jag inte har körkort. Jag vet att jag inte kan koncentrera mig på samma sak tillräckligt länge, och jag kan inte fatta snabba beslut i hög fart, så jag skulle vara en livsfara för ALLA!

- sa...

Jag överfölls plötsligt av ett mycket konstigt behov att vara politisk korrekt..men det gick snabbt över som tur var! ;) Puh! Självklart vill man väl som kvinna gärna tro att kvinnor kör bättre än män...men jag kan ju inget säga som aldrig skaffat körkort och vet med mig att jag skulle ha varit livsfarlig i trafiken! NOLL simultanförmåga, NOLL koncentration!

Så jag får tro dig på ditt ord här...;)

Lina sa...

Ha ha ha ha ha! jag måste säga att jag håller med dig till fullo här! Män är mycket bättre förare än vad vi kvinnor är. Min karl kr miljoner gånger bättre än mig iaf.

Sv; ja det ska bli grymt roligt. Soran är KUNG!!!! :)

katta sa...

hej
Tror också kansek att män kör bättre, men inte Gubbar!!! Vet inte hur många gubbar som håller på att krocka med mig för dom inte kollar att man kommer osv...tror också att vi kvinnor kanske kör sämre för oftast eller iallafall hos dom ja känner så åker man båda två samtidigt i bilen så kör oftast männen vilket blir ju så klart att dom blir mer vana i bilkörningen!

Men akta er för gubbar med keps ;-) Och kärringar som tuttarna fastklämda i ratten för dom sitter så långt fram! :-)

kram katta

Fresa sa...

jag skulle iofs vilja påstå att män tar alldeles för mkt risker som de TROR de klarar av medan kvinnor faktiskt generellt tar det lugnare.. JA det finns flan i trafiken av båda könen.. min sambo är ENLIGT HONOM väldigt bra förare men han har oftast noll koll o har för jävla mkt TUR och förmodligen håller andra trafikanter mer koll än han så dem får hindra att olyckor händer. första halvåret vi var tillsammans så var vi nästan involverade i fyra olyckor för han inte kollade av tillräckligt..

det är väl knas att säga generellt i allmänhet, men många rent biologiska faktorer gör väl en kvinna till en bättre förare..

men nått som är helt klart är att BORÅSARE inte borde får ta körkort iaf!!

Anonym sa...

Jag arbetar som långtradarchaufför inom lastbilsbranschen och kan bekräfta att statistiken stämmer. På min arbetsplats är vi ca 5 kvinnliga chaufförer och 150-200 manliga. När jag vill köra laglig hastighet och ta hänsyn till säkerhetsaspekter på körningar som inte håller för att köra lagligt, då blir jag diskriminerad av chefer och transportledare samt utfryst av en del "rövslickande" kollegor. På min arbetsplats "finns det inte tid" för att tänka på säkerheten och lagligheten, trots att det är 60 tons ekipage som vi håller i händerna.

Med vänliga hälsningar en kvinnlig yrkesförare som sett baksidan av mansdominans i trafiken