Min träningsblogg - Rund är också en form!

torsdag 16 december 2010

Jaså, Sovjetunionen och Tjeckoslovakien existerar fortfarande...?

När jag var med sonen på simskolan igår var det skolklasser där. Fick se att deras gympalärare var min gamla gympalärare. Och nu pratar vi inte om vilken lärare som helst. Han var den bästa lärare jag hade genom hela skoltiden!! Synd bara att det var i ett ämne jag verkligen inte hade någon förkärlek till. (Eller kanske tur, beroende på hur man ser det...?)
De andra gymnastiklärarna man har haft har ju verkligen varit stereotypen; något äldre, överhurtiga tanter. (Tänt "kniiiiip-tanten" så är ni nära).

Över lag har jag svårt att dra mig till minnes lärare som verkligen gjorde avtryck. Jag kan, under 19 års skoltid, bara komma på ytterligare 2 stycken. (Rätt tragiskt egentligen!)
Min fysiklärare från högstadiet. Han var en ganska barsk och hård lärare, men otroligt rättvis och respektingivande! Det var förmodligen bara hans "pedagogik" som gjorde att jag skärpte mig nog att få en 5:a i ämnet (!) för fysik i sig var inte jättelockande.

Den andra var min företagsekonomilärare på gymnasiet. Betydligt snällare i sättet, men ändå respektingivande. Tyvärr slutade han efter 1,5 år och sista terminen fick vi stå ut med en smått virrig, nästan konstant svettluktande herre...


Varför är det så svårt att hitta/utbilda lärare som brinner för sitt yrke och som kan inspirera barnen? Om lärandet nu känns tråkigt efter 20 år FÖRNYA SÄTTET ATT ARBETA istället för att dela ut stenciler som trycktes 1976...

Har ni haft någon favoritlärare (och varför)?

4 som har tyckt till:

Emma sa...

Jag gillade också vår fysiklärare på högstadiet, han var tuff! :-)

Lilliss sa...

jag har ingen lärare som varit en favorit hade några st som inte "klarade" av en klass utan det var eleverna som styrde och man fick inte ut mkt av dom lektionerna!

oumberligating sa...

Nu ska jag vara mycket synisk och hemsk......hade en lärare under många år...hon var ett hår av hin...när solen sken ute så drog hon ner gardinerna och plågade oss med poesi i självmordsklass bl a....hon hängde sig senare i skolan......Visst var det tragiskt, men som 13 åring tyckte jag det var befriande....bra för bägge parter om man så säger!
Hon får bli min favortlärare.....!
Kram ifrån han den där Oumberlige!

Västgötskan sa...

Uj, vad deppiga svar... :-P