Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 15 september 2010

Varför SD har fått det utrymme de har fått.

Tittade på delar av TV4:as utfrågning av alliansen igår. Jag brukar gilla Jenny Östgren, men vad hände här...? Var det en tävling i om vem av programledarna som lyckades avbryta mest?


När det gäller Jan Björklunds "utbrott" kan jag bara hålla med! I Sverige är vi rädda för att diskutera och debattera kring integrationspolitiken. Det pratas så fint om hur vi ska hjälpa de som kommer hit med svenska och få in dem på arbetsmarknaden för det löser alla problem. Och det gör det säkert, om det hade fungerat!
Attityden i samhället och bland arbetsgivare behöver förändras. Även om de lär sig svenska återstår problemet att arbetsgivaren inte ens kallar till intervju när den sökande heter "Ali Kahlizhian" istället för Anders Andersson. Hur ska de då kunna bevisa att de har kompetens eller har lärt sig språket?

Samtidigt som det pratas om vad vi ska göra för att underlätta, pratas det INGENTING om vilka krav som ska ställas på de som kommer hit. För ingen vågar. Det är verkligen deprimerande att säga det, men undrar vi verkligen varför SD har fått så mycket uppmärksamhet och röster? Hade diskussionen kunnat föras på en annan (bättre) nivå, hade de förmodligen aldrig kommit så långt som de nu har gjort!

PS. Sist men inte minst, bara en stilla undran; Peter Jidhe...??



Ab, Ab, DN, DN, SvD, SvD

5 som har tyckt till:

Anonym sa...

Man är INTE rasist för att man vill bevara Sverige svenskt! Man kan hjälpa folk i deras hemländer, de måste INTE bo här, det gör dem INTE lyckligare!

- sa...

Det är horribelt hur det har blivit. Att media skriker RASISM och FRÄMLINGSFIENTLIGHET så högt att ingen vågar yppa ett ord om de problem som finns. Vore det inte bättre att försöka ta tag i dem innan det blir ohanterbart..? Det finns väl anledningar till att de som bor i Rosengård och liknande områden bränner bilar och startar upplopp..

Strategin "hör inte, ser inte" gör bara saken värre ju.

Västgötskan sa...

Anonym:
Att de ska komma hit och få hjälp är inget jag ifrågasätter, (såsom du). Däremot tycker jag att det måste fungera på ett bättre sätt!

Anneli:
Exakt, allt "Hyschas" ner. Det som inte ses och hörs, finns inte..(?)

Jempa sa...

Bra skrivet.. Jag har själv velat skriva om det här, men jag vågar inte för det är ett sånt sjukt brännande ämne och alla verkar VILJA missuppfatta bara för att kunna stämpla en som RASIST!

Jag är ju tex gift med en grek.. Gör det mig automatiskt till en icke-rasist, eller räknas inte det?

Och jag ogillar talibaner, är jag rasist då, eller är det ok att ogilla dem?

Vi har alla vänner som är från andra länder på ett eller annat sätt, och man blir inte automatiskt rasist för att man tycker att det hela måste skötas bättre, för allas skull.

Det känns som att hela den här debatten borde lugnas ner lite, och SD borde bara tigas ihjäl istället för att snackas om. Det hade nog varit mer effektivt.

Jaha, nu hamnade inlägget här istället.. ;)

Anaiah sa...

Jag är INTE förvånad över att SD fått så mycket populäritet. Partier som FP och vår utbildningsminister kläcker ju ur sig skit som att det ska vara slöjförbud på lärare och elever i skolan. Steget därifrån till SD är inte speciellt långt, tyvärr...

Det är inte invandringen eller invandrarna det är fel på, det är integrationen. Det är uppenbart och det är det enda man kan jobba på.

Människor som flyttar hit måste ha rätt att behålla sin identitet SAMTIDIGT som de får hjälp med att komma in i ett helt nytt och ofta annorlunda samhälle. Det ska inte försvenskas, men de ska få känna sig svenska!