Min träningsblogg - Rund är också en form!

måndag 20 september 2010

Svälj stoltheten!

Sverige är en demokrati. Men idag känns det som att det är på gott och ont. Hur kan man rösta in ett parti som Sverigedemokraterna i riksdagen??

På nätet är det vanligt att människor skriver och "erkänner" att de röstat på SD, men jag kan garantera att ingen kompis, arbetskollega eller ytlig bekant kommer erkänna detta IRL om man frågar. Säger inte det en del om vad man innerst inne vet om partiet? Hur kan man då ändå rösta på dem?

I min hemkommun fick alliansen egen majoritet (50,9 %) vilket inte var mitt förstaval, men som ändå känns helt ok i jämförelse med vad som kunde ha skett. SD fick nämligen "bara" 3,7 % och många här drog nog en lättnadens suck.

Foto: Scanpix/SvD

Nu kan man ju bara hålla alla tummar och tår att alliansen och oppositionen tänker till och tar sitt ansvar på riksnivå! Jag är övertygad om att större delen av svenska folket mycket hellre föredrar att se en riksdag/regering som går över blockgränserna, än att de ger SD en avgörande roll! Dags att svälja stoltheten och se vad som är bäst för Sverige!



DN, DN, SvD, SvD, Ab, Ab, Ab

4 som har tyckt till:

Jempa sa...

Well said!

Och köttchips-receptet hittar du i min blogg.. ;)

Anaiah sa...

Håller med! Hjärtat är rött(rödgrönt för att vara exakt) och sitter till vänster, men extremhögern är värre än en koalitionsregering över blockgränsen och det som i natt skett skulle kunna innebära en demokratiskt katastrof!

Moosan sa...

Och jag kan säga att jag skäms över att bo i Blekinge idag ... fruktansvärt!!!
Hur FAN tänker folket??
Kanske dags att flyta härifrån...

Freedomtravel sa...

Jag har hört en hel del ungdomar som säger att de röstade på SD. Tror att många av väljarna finns där! Och det måste tas på allvar. De är missnöjda med något. De andra partierna behöver se det och ta de frågorna på allvar. Ett ytterligare ökande SD i Sverige känns som en mardröm.