96 % av 124 stycken e-handelsföretag, däribland stora kedjor som t.ex. H&M, fick bakläxa av konsumentverket då de bl.a. överskrider ångerrätten eller reklamationsrätten i sina avtal.
Hur många har inte fått frågan: "Vill du teckna en extra försäkring på din tv/stereo/mp3 (eller vad det nu kan vara) för då får du 2 års garanti, istället för 1 år."
Det finns något som heter hemförsäkring och något annat som heter reklamationsrätt och som gäller i 3 år, om det är fabrikationsfel på varan!
Det är bara lurendrejeri på hög nivå; företag som försöker skapa egna regler istället för att följa det som finns lagstadgat!
ab
Vad hände?
2 år sedan
1 som har tyckt till:
Nja, det är oftast inte lurendrejeri det handlar om.
En försäkring och en garanti är två helt skilda saker. De täcker för olika typer av händelser.
Reklamationsrätt är ytterligare en variant som täcker upp ett annat område. Synd att folk som "utreder" en sån här sak inte har koll själva. Då blir slutkunden dubbelt lurad.
Dessutom måste det finnas varor som man inte får öppna och sedan returnera.
Exempelvis CD-skivor och programvaror.
De har ju plomberat förpackningarna i vanliga butiker i årtionden.
I vårt land har beskyddet av konsumenten gått på tok för långt i en del avseenden. I andra lägen är det å andra sidan bara bra att vi skyddas från bedragare.
/ Palle
Skicka en kommentar