Min träningsblogg - Rund är också en form!

onsdag 23 december 2009

Tung trafik som krossar personbilar är tydligen ok (?!)

Något är katastrofalt galet, när lastbilar och andra tunga fordon inte behöver använda vinterdäck. Det ändrades nyligen till att det måste finnas minst 5 mm mönsterdjup, men det är fortfarande ok med gamla, torra sommardäck?! Innan dess (sedan vinterdäckslagen infördes för 20 år sen) var det dessutom helt ok att det kördes på blankslitna däck.


Tunga fordon brukar klara sig ganska bra om de kör av vägen. Likaså dess förare. Men tydligen är det helt ok att de krossar oskyldiga personbilar/människor (som snällt lyder vinterdäckslagen!) på sin väg fram genom Sverige med sommardäck... :-O

6 som har tyckt till:

Anaiah sa...

Ett annat problem är ju att det är allmänt känt att lastbilar dras med dåliga bromsar och just dåligt mönsterdjup.

Jag vet inte hur vinterdäck ser ut på lastbilar, men jag misstänker att de inte har dubbar.

På personbilar är ju dubbdäck på snöfri väg faktiskt sämre ur säkerhetssynpunkt och halare. På bussar har man bara djupare mönster på vintern, men de räknas ju fortfarande som vinterdäck.

Jag antar att jag försöker säga att jag håller med dig om att det är fullkomligt uppåt väggarna, men jag är för trött efter tre satser knäck-bak för att formulera mig kort och koncist.

Anonym sa...

Kolla fakta innnan så kanske du kan se att över 90% av mötes olyckorna med tunga fordon beror på att personbilarna av(okänd anledning) kommit över på fel sida vägen. Tyvärr så är det personbilisterna som förolyckas i dessa olyckor beroende på att en lastbil med släp väger mellan 40-60ton och en personbil ca 1,5 ton. En fullastad buss väger över 20 ton så tänk efter lite varför innan man hoppar på en hel yrkeskår!

Amathea sa...

Måste hålla med föregående skrivare; trist att åkare åker på bajs när det i de flesta fall orsakats av personbilar. Visst ska samtliga fordon ha vinterdäck. Våra tre lastbilar har det. Både den som kör till norrland och de som kör mestadels i göteborg. Det är ju sunt förnuft.

Kristofer Chaufför sa...

Lätt att gnälla på andra, vanliga svenssons tycker ju säkert att lastbilarna är orsaken till den globala uppvärmingen oxå. svenska åkare lägger på bra drivdäck och framdäck på vintern just för att komma fram, och dom däcken byter man innan vintern. och det är inga problem alls med sidostabilitet på vintern med lastbil, det är först när man bromsar hårt eller måste göra nån undanmanöver, oftast för personbilar som man åker ner i diket. Folk skulle bli väldigt förvånad vad vissa personbilsförare sysslar med på vägarna. typ kör om och tvärnitar framför en bara för att dom tycker man är ivägen. klassikern är att köra om på motorvägen och kasta sig 2 filer i sidled för att hinna ta avfarten. Dom flesta som kör personbil har 0 i riskhänseende

Västgötskan sa...

Kristoffer: Det finns alldeles för många personbilsförare som beter sig som idioter, absolut!

Men hur har du tänkt när du säger "Det uppstår bara problem när man måste bromsa hårt"?

Vad händer när det springer ut vilt på vägen eller det händer nåt annat oförutsett (som personbilar)? Är inte tanken att det ska fungera bra (bättre) även då?

Kristofer Chaufför sa...

Det är mycket levande vikt, så när man måste bromsa hårt så låser man hjulen om man saknar abs och då glider man hjälplöst. Och eftersom det är så stor massa i hjulen så kan det ta flera sekunder innan dom börja snurra igen. Jag har testat lastbil på halkbana utan abs och man hade inte en chans att kunna göra något alls. med abs kunde man styra lite grann och göra en hyfsad undanmanöver.

Givetvis uppstår problem vid andra tillfällen oxå, men jag tänkte mest sidostabilitet, kör man efter vägen utan att bromsa och styr som vägen går så får man extremt sällan sladd eller kast med bilen/släpet, oavsett däckstyp. Tänkte som jämförelse personbil/lastbil. Kör man personbil med sommardäck på vintern så kommer man ju inte långt, och man kan ju inte köra speciellt fort heller. en långtradare har 26däck som alla har större grepp mot vägen än en personbils däck, så därför förstår jag inte hetsdebatten i tidningarna att det ska lagstiftas om vinterdäck för lastbilar, bara för att personbilar behöver det. Givetvis behöver man bra däck på drivande axel samt styrande axel. men däck som bara rullar med b behöver man inte vinterdäck på.

Jag tror ett nytt lastbilsdäck kostar mellan 3-5000:- styck och det är ungefär 20mm mönster då. Det händer ofta att dom blir snedslitna längst ut mot kanten, fast det är nästan fullt mönsterdjup på andra sidan. det kan ta 2-3mån (5000mil) att det blir så i värsta fall. Det är godkänt om däcken rullar ungefär 1år (15-20000mil) som mest har ett däck räckt 30000mil för mig. Slår man ut 26däck per ekipage och ett vanligt åkeri kan ha 20 bilar så blir det en hel del pengar dom köper däck för varje år, och detta i en bransch med en rörelsemarginal på 2-3%

Springer det ut vilt på vägen så blir det minst skador om man kör på det, även älgar kan man köra på. Jag har för mig att tankbilsförare inte får väja ner i diket för vilt. Kör man ner i diket får man ofta släpa dit 1-2 bärgningsbilar, några lastbilar för att handplocka ur all last så ekipaget som ligger i diket blir tomt (som mest 35ton). försöker man bärga upp en fulllastad bil så bryter man sönder den. Kör man på en älg med lastbil i 80km/h så blir det stora skador i fronten, men det är ju bara småsummor om man jämför med en dikeskörning.

Ang personbilar så medan man kör lastbilen får man försöka gissa sig till hur folk runtomkring kommer köra, man ser ganska snabbt på deras placering på vägen, och beteende vart dom ska ta vägen någonstans, så får man försöka undvika att farliga situationer uppstår.