Min träningsblogg - Rund är också en form!

fredag 26 november 2010

Stackars, stackars åkerier...

Jag har flertalet gånger påtalat i min blogg att lagen om vinterdäck ska gälla alla. Även tung trafik! Vilken velpelle kom från början på den brillianta idén;
"- Så länge lastbilar och bussar har minst 5 mm däckdjup så borde de ju kunna köra i storm och snömodd."


Det är ju den tunga trafiken som orsakar mest skada vid krock! Jag krockar hellre med en personbil än lastbil ANYDAY!

Men just det ja... Förlåt mig. Det kostar ju pengar. Stackars, stackars åkerier/kommuner! (Alla vi vanliga dödliga har ju uppenbarligen såpass mycket pengar, att vi utan problem ska kunna köpa vinterdäck för ca 8000 kr var varannat/var tredje år...)



SvD

3 som har tyckt till:

Dina sa...

Bra skrivet. Igår tog det mig 2 timmar att köra på motorvägen från Malmö till Trelleborg. Det är cirka 27 km. Detta berodde på att de idioterna som kör lastbilarna inte hajjar det där med vinterdäck. Finns det ingen kontroll på vägen som faktiskt undersöker om de har däck? Hur många ska offra sina liv eller bli skadade innan någon tar tag i det här? HÅLLER FULLSTÄNDIGT MED DIG!

Jouline sa...

Jag tror dom har ändrat det nu om jag inte minns fel, så även lastbilar behöver vinterdäck, skall inte säga säkert men jag tror det!

- sa...

Vad är det för en okunnig idiot som uttalat sig så där...? :-0 Jösses..! En lastbil är tung i sig själv och med massa last i och dessutom miltals körande varje dag med last, säger sig självt att det krävs MER än 5 mm tjocka däck...som för övrigt slits väldigt fort! Egentligen ska långtradare ha snökedjor vid hård vinter och mycket snö och halt. Men det är långtifrån alla som använder det - tyvärr. Men det positiva är att de flesta yrkeschaufföer är ju vana vid att åka i alla slags väglag, dag som natt. Och de kan sin bil, hur den reagerar. Men det finns ju alltid klantskallar...samt oförutsedda händelser.

(har bott ihop med en långtradarchaufför)